To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ROZWÓJ MYŚLENIA Koncepcja Jeana Piageta - szwajcarskiego biologa i psychologa /1896 - 1980/ FASCYNOWAŁY GO MOŻLIWOŚCI PRZYSTOSOWAWCZE ISTOT ŻYWYCH „Inteligencja jest szczególnym przypadkiem biologicznego przystosowania się, formą aktywności biologicznej”.
INTELIGENCJA Odnosi się do procesów umysłowych, dzięki którym dochodzi do adaptacji, a nie do różnic między jednostkami pod względem ich kompetencji poznawczych.
ZA Ł OŻENIA Inteligencja zaczyna się od prymitywnych wzorców zachowań odruchowych obecnych od narodzin. Wzorce te jednak można modyfikować i rozbudowywać w kontakcie ze światem zewnętrznym.
Wiedza jest konstruowana w wyniku wzajemnych oddziaływań dziecka i środowiska.
Powstaje w wyniku aktywnego badania przez dziecko przedmiotów i pojęć. Przyswajanie wiedzy oparte jest na działaniu.
INTELIGENCJA funkcjonuje według : zasady organizacji (przyjmuje postać różnych struktur poznawczych) zasady adaptacji (przystosowania do otoczenia)
ADAPTACJA Dostrzegana u wszystkich organizmów żywych wrodzona tendencja do dostosowywania się do wymagań środowiskowych.
Przebiega w postaci dwóch uzupełniających się procesów: asymilacji i akomodacji.
SCHEMAT to podstawowa struktura poznawcza oparta na czynnościach sensoryczno-motorycznych lub na myśli, którą jednostki wykorzystują celem zrozumienia swoich doświadczeń (Schaffer, 2005). to podstawowa jednostka wiedzy, która porządkuje nabyte doświadczenia i przygotowuje ramy rozumienia przyszłych doświadczeń (Mietzel, 2002). NALEŻY PAMIĘTAĆ każde doświadczenie powoduje zarówno asymilację, jak i akomodację ASYMILACJA
Proces umysłowy, dzięki któremu jednostka włącza nowe doświadczenie do już istniejącego schematu, a zatem przetwarza istniejąca informację tak, aby pasowała do dotychczasowego typu myślenia.
AKOMODACJA
Proces umysłowy, dzięki któremu jednostka modyfikuje istniejące schematy tak, by pasowały do nowych doświadczeń, a zatem dostosowuje poprzednie tryby myślenia do nadchodzących informacji.
To tworzenie nowych schematów lub modyfikacja starych. ZRÓWNOWAŻENIE Stan, w którym schematy jednostki pozostają w równowadze ze środowiskiem. W przypadku braku równowagi musi nastąpić restrukturyzacja schematów. FAZA I Myślenie sensoryczno - motoryczne/od urodzenia do 2 r. ż./ NASTĘPUJE ROZWÓJ WRODZONYCH SCHEMATÓW
(…)
… nie dostrzegają dualizmu sfery wewnętrznej i zewnętrznej).
Faza realizmu bezpośredniego (myśli są odróżniane od rzeczy, ale są w rzeczach umieszczane).
Faza realizmu pośredniego (myśli są umieszczane i w ludziach (w sobie), i w rzeczach).
Faza subiektywizmu (relatywizmu)(myśli umieszczane w ludziach (w sobie). Animizm stan postrzegania świata, dziecko przypisuje posiadanie "duszy" i żywotność lalkom i innym przedmiotom. Piaget (1973) sugerował, że dzieci posiadają tą cechę w wieku 2-4 lat, jednakże Subbotsky (2000) twierdzi, że dzieci nawet do 6 r.ż. mogą wykazywać animizm.
ANIMIZM
Stadium I. Wszystko co wykazuje jakąkolwiek aktywność jest świadome i czuje.
Stadium II. Świadome są wyłącznie ciała będące w ruchu.
Stadium III. Świadome jest to, co charakteryzuje się ruchem własnym.
Stadium IV. Świadome…
… przez dziecko w wieku 3- 4 lat monologów. Egocentryzm polega na centralnym umiejscowieniu własnej osoby w świecie. Przekonanie o tym, że jest się najważniejszą osobą, a świat "kręci się wokół niej".
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)