Fragment notatki:
Dokument ma 9 stron i porusza zagadnienia takie jak: wpływ światowej organizacji handlowej, polityka handlu zagranicznego, rozpowszechnienie się wzorców gospodarki rynkowej, wpływ rozwoju usług finansowych, rozwój demokracji w większości krajów i stabilizacja polityczna, zmiana wyobrażeń nabywców, wpływ regionalnych ugrupowań handlowych, rozwój technologii, systemu komunikacji i transportu, wpływ liberalizacji kapitałów zagranicznych, rozwój międzynarodowej konfiguracji działalności przedsiębiorstw, różnica w strukturze produkcji w różnych gospodarkach.
Czynniki umożliwiające rozwój marketingu międzynarodowego
MARKETING MIĘDZYNARODOWY - to prowadzenie działalności marketingowych na jednym lub kilku rynkach zagranicznych. Producent musi zdecydować, w jakim stopniu dostosować strategie marketingowe do lokalnych warunków. Może stosować jednolite strategie marketingowe gdyż ujednolicenie produktu, reklamy, kanałów dystrybucji i inne elementy marketingu gwarantują niższe koszty, ale także dostosowuje elementy marketingu do każdego rynku docelowego ponosząc przez to większe koszty, spodziewając się jednak większego udziału w rynku i wyższego zysku.
Czynnikami umożliwiającymi rozwój marketingu międzynarodowego są między innymi:
WPŁYW ŚWIATOWEJ ORGANIZACJI HANDLOWEJ
POLITYKA HANDLU ZAGRANICZNEGO
ROZPOWSZECHNIENIE SIĘ WZORCÓW GOSPODARKI RYNKOWEJ
WPŁYW ROZWOJU USŁUG FINANSOWYCH
ROZWÓJ DEMOKRACJI W WIĘKSZOŚCI KRAJÓW I STABILIZACJA POLITYCZNA.
ZMIANA WYOBRAŻEŃ NABYWCÓW
WPŁYW REGIONALNYCH UGRUPOWAŃ HANDLOWYCH
ROZWÓJ TECHNOLOGII, SYSTEMU KOMUNIKACJI I TRANSPORTU
WPŁYW LIBERALIZACJI KAPITAŁÓW ZAGRANICZNYCH
ROZWÓJ MIĘDZYNARODOWEJ KONFIGURACJI DZIAŁALNOŚCI PRZEDSIEBIORSTW.
RÓŻNICA W STRUKTURZE PRODUKCJI W RÓŻNYCH GOSPODARKACH
WPŁYW ŚWIATOWEJ ORGANIZACJI HANDLOWEJ.
Światowa Organizacja Handlu, World Trade Organization, WTO, organizacja międzynarodowa utworzona 1994 w Marrakeszu (Maroko), w myśl postanowienia dokumentu końcowego tzw. Rundy Urugwajskiej Układu Ogólnego w Sprawie Ceł i Handlu (GATT). WTO rozpoczęła działalność 1995 z siedzibą w Genewie. Jej głównym zadaniem jest liberalizacja międzynarodowego handlu dobrami i usługami, obniżanie ceł i taryf, przestrzegania prawa własności intelektualnej, prowadzenie wspierającej handel polityki inwestycyjnej, rozstrzyganie sporów dotyczących wymiany handlowej. Kraje przystępujące do WTO zobowiązane są do dostosowania ustawodawstwa wewnętrznego do norm Organizacji oraz udzielania koncesji handlowych podmiotom zagranicznym. Polska należała do państw założycielskich WTO i ratyfikowała 1995 stosowne porozumienie.
2. POLITYKA HANDLU ZAGRANICZNEGO.
Wymiana części własnej produkcji danego kraju na dobra lub usługi wytwarzane przez inne kraje, handel zagraniczny jest wynikiem i przejawem udziału danego kraju w międzynarodowym podziale pracy, umożliwia bardziej racjonalne wykorzystanie zasobów i mocy produkcyjnych, rozwój produkcji na większą skalę, pobudza postęp techniczny, przyczynia się do zwiększenia wydajności pracy oraz efektywności gospodarowania. Handel zagraniczny zwiększa również elastyczność gospodarki, umożliwiając szybsze i bardziej efektywne przystosowanie struktury podaży do potrzeb niż przez przestawienie istniejących mocy produkcyjnych lub tworzenie nowych. Na handel zagraniczny składają się także obroty majątkowo-kredytowe oraz obroty bieżące, na które, oprócz wymiany towarowej, składają się zakup oraz sprzedaż za granicę licencji i know-how, zobowiązania wynikające z ruchu ludności poza granicę
(…)
… o charakterze obsługowym, zmienia treść prac rozszerzając ich profil i wzbogacając je o elementy decyzyjne, usuwa potrzebę zdolności manualnych.
Wzrost poziomu technicznego przedsiębiorstw tworzy warunki do pracy bez bezpośredniego kontaktu z innymi ludźmi, do komunikacji przebiegającej za pośrednictwem terminali komputerowych. W wyniku postępu technicznego tworzą się warunki do tzw. telepracy wprowadzającej…
… można stwierdzić, że w przypadku strategii dywersyfikacji ich wielkość zaangażowania na poszczególnych rynkach musi być mniejsza niż wówczas, gdy działa się zgodnie z zasadami koncentracji. Strategia dywersyfikacji uniemożliwia stosowanie intensywnej promocji i utrudnia tworzenie własnej sieci sprzedaży na rynkach zagr., zmuszając do wykorzystania ogniw pośrednich, działających na podstawie umowy agencyjnej…
…. Widocznymi tendencjami w gospodarce globalnej są między innymi: procesy integracji regionalnej (Unia Europejska, NAFTA, APEC, LAFTA i inne), otwartość rynków, wielopłaszczyznowość współpracy, rozwój międzynarodowych organizacji gospodarczych i form konsultacji (Bank Światowy, Międzynarodowy Fundusz Walutowy, GATT, OECD, Grupa Siedmiu i inne) i tworzenie nowych, jak Światowa Organizacja Handlu.
Jednym…
… handlu ożyły jednak 1948 w Układzie Ogólnym w Sprawie Ceł i Handlu. Układ przyczynił się w pewnym stopniu do ograniczenia ceł, które o wiele szerszy zasięg przybrało w wyniku rundy tokijskiej (1974) i urugwajskiej (1986); mimo to nadal istnieją liczne restrykcje, dotyczące handlu zagranicznego. Jednocześnie powstawały unie celne oraz obszary wolnego handlu, takie jak Europejska Wspólnota Gospodarcza…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)