To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Liberalne koncepcje praw jednostki.
Nacisk na zapewnienie praw i wolności obywatelskich w ramach państwowego sytemu prawa.
Podstawy: wolność osobista i swobodna inicjatywa gospodarcza, ochrona własności i posiadania, ograniczenie wpływów kościoła, tolerancja religijna, wolność zrzeszania się i wolność słowa. Traktowały jednostkę jako wyizolowane indywiduum. Prawo i wolności miały chronić ją przed ingerencjami ze strony państwa, ale równocześnie państwo było ich gwarantem. "Samoregulowanie się" wolnego społeczeństwa: społeczeństwo składa się z równoprawnych jednostek, które podczas realizacji swoich, potrzeb i interesów napotykają opór ze strony innych jednostek. Jednostki są przy tym skłonne do kompromisów.
Państwo, w myśl koncepcji liberalnej, miało być tylko instrumentem zapewniając porządek wewnętrzny i bezpieczeństwo zewnętrzne konieczne dla niezakłóconego korzystania przez jednostkę z przysługujących jej praw Socjaldemokratyczne koncepcje praw jednostki (prawa jednostki w socjalnym państwie prawnym).
Podstawowe prawa jednostki nie są we tej koncepcji rozumiane tylko jako prawa ochronne, ale też cele jego działalności. Wszystkie podmioty realizujące władze państwową są zobowiązane tak wypełnić swoją funkcję, by uwzględniać prawa podstawowe i zapewnić ich wykonanie. Jednostka nie jest przy tym traktowana jako izolowany podmiot praw podstawowych, ale uznane zostają jej więzi ze społeczeństwem zorganizowanym w państwo. Traktowanie praw jednostki jako celów działalności państwowej nakłada na państwo obowiązek podejmowania działań również o charakterze politycznym, gospodarczym, kulturalnym, itp. Chrześcijańskie koncepcje praw jednostki.
Wszystkie wyznania chrześcijańskie podkreślają równość wszystkich ludzi, uznają w pełni osobowość każdej jednostki i uważają, że państwo powinno gwarantować możliwość Jej pełnego rozwoju. Głównymi założeniami tej koncepcji są: uznanie indywidualności i godności każdej osoby
traktowanie człowieka jako istoty rozwijającej się w społeczeństwie
cel państwa zapewnienie wszystkim godnych warunków życia i troska o osoby znajdujące się w złym położeniu
konieczność solidaryzmu społecznego i odrzucenie teorii walki klas
Marksistowskie koncepcje praw jednostki.
Koncepcja marksistowska odrzuca prawnonaturalne uzasadnienie praw jednostki. W ideologii tej podkreśla się ich zależność od stopnia rozwoju gospodarczego, politycznego i kulturalnego społeczeństwa. Przezwyciężenie ekonomicznych ograniczeń można osiągnąć jedynie przez uspołecznienie podstawowych środków produkcji zmienia się wówczas ich klasowa treść praw jednostki i możliwe staje się kojarzenie jej interesu z interesem społeczeństwa i państwa, wypełniającego wolę ludu pracującego. Prawa jednostki w tym ujęciu nie muszą już mieć charakteru praw obronnych wobec państwa.
(…)
… obrony prawnej wobec działań państwa. Azjatyckie koncepcje praw jednostki.
Charakterystyczne dla dawnego społeczeństwa azjatyckiego było określanie miejsca jednostki, na podstawię jej statusu społecznego i rodzinnego. Wyraził to Konfucjusz następująco: „trzeba tylko, aby władca postępował jak godzi się władcy, minister jak przystoi ministrowi, ojciec jak ojcu należy, a syn po synowsku".
Prawo zapewniało…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)