Rozliczenia transakcji dokonywanych w Internecie - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 637
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rozliczenia transakcji dokonywanych w Internecie - wykład - strona 1 Rozliczenia transakcji dokonywanych w Internecie - wykład - strona 2 Rozliczenia transakcji dokonywanych w Internecie - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Rozliczenia transakcji dokonywanych w Internecie Postępująca komercjalizacja sieci spowodowała, iż wiele firm zaczęło postrzegać Internet nie tylko jako środek reklamy i marketingu firmy, ale także jako miejsce, w którym można bezpośrednio prowadzić działalność gospodarczą: wykonywać usługi (np. tłumaczenie tekstów), sprzedawać towary lub informacje. W 2003 roku PolCard rozliczył 67 tysięcy transakcji internetowych na rekordową kwotę 14 milionów złotych. W porównaniu z rokiem 2002 zanotowano wzrost o 348% w odniesieniu do wartości transakcji internetowych (rok 2002 - 3 mln 120 tys. PLN) i 294% wzrost w odniesieniu do ich ilości (rok 2002 - 17 tys.) Wzrosła także wartość pojedynczej transakcji dokonywanej przez użytkownika kart przetworzonych sieci sklepów PolCardu; w 2002 wynosiła ona 185 złotych, a w roku 2003 -208 złotych. PolCard obsługuje 276 sklepów serwisów internetowych ( w roku 2002 było ich 140), w sieci PolCardu działa 36 688 elektronicznych terminali POS i kas fiskalnych, w tym ponad 20 tysięcy terminali wyposażonych w PINpady i przygotowanych do obsługi kart mikroprocesorowych w standardzie EMV . Podstawowym warunkiem prowadzenia działalności handlowej czy usługowej w Internecie jest możliwość otrzymania przez firmę należności za sprzedany towar lub usługę. Zrodziła się zatem inna potrzeba od opracowania metod płatności za zakupu dokonywane za pośrednictwem Internetu.
Na początku stosowano metody naiwne, polegające na połączeniu transakcji zawieranej przez sieć z zapłatą dokonywaną w sposób klasyczny, poza Internetem. Po złożeniu zamówienia trzeba było odejść od komputera i udać się do banku celem wpłacenia pieniędzy na stosowny rachunek bankowy w tradycyjny sposób. Obecnie w Polsce wielką niedogodnością jest konieczność sfinalizowania transakcji dokonanej w Internecie środkami pozasieciowymi np. zapłata „za pobraniem pocztowym”, co w znacznym stopniu niweluje szybkość i wygodę wynikającą z posługiwania się Internetem. Tym samym konieczne staje się szukanie innych środków pozwalających na realizowanie transakcji całkowicie w sieci.
Inną możliwą do wykorzystania „klasyczną” metodę płatności stosowaną szczególnie chętnie w USA stanowiły karty płatnicze. Wydają się być one lepiej dopasowane do natury Internetu niż inne tradycyjne formy płatności. Karty płatnicze podobnie jak Internet mają zasięg globalny a także dają możliwość dokonywania transakcji na odległość (czyli bez fizycznego okazywania karty sprzedawcy np. przy sprzedaży wysyłkowej). Połączenia tych dwóch cech sprawia, że karty kredytowe są bardzo wygodnym sposobem płacenia w Internecie. Użytkownik Internetu posiadający kartę płatniczą może dokonać całej transakcji praktycznie nie odchodząc od komputera. Dziś zdecydowana większość sieciowych sklepów używa w tradycyjny sposób kart płatniczych. Sposób zapłaty jest bardzo prosty. Po zapoznaniu się z zawartością danej witryny WWW i wybraniu odpowiednich towarów bądź usług należy wypełnić wyświetlony na ekranie formularz, w którym oprócz niezbędnych danych (np. adresu) należy wpisać dane karty kredytowej tj. jej numer, termin ważności itd. Zaakceptowanie formularza, a tym samym przesłanie tych danych do sprzedawcy, jest w zasadzie już dokonaniem zapłaty

(…)

…, Gazeta Wyborcza udostępnia w Internecie swoje odpłatne archiwum, którego subskrypcja kosztuje 199 złotych miesięcznie. Wiadomo, że z usługi tej nie skorzysta żaden przeciętny czytelnik, który np. przypadkowo usłyszał o interesującym artykule w numerze z ubiegłego tygodnia i chciałby go przeczytać. Oferta ta adresowana jest, jak widać do osób stale korzystających z archiwum jako źródła informacji. Pewna…
pieniądza elektronicznego. Na razie w sieciowych płatnościach dominują tradycyjne karty płatnicze.
www.bankier.pl/fo/karty/article.html?article_id=993786.
J.Kisielnicki, W.Abramowicz, Virtual Organization as the Product of the Information Society, “Business Information Systems” 1998, za: J. Masiota, op. cit., s. 92.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz