Rola osoby diagnozującej w organizacji- opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 77
Wyświetleń: 658
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rola osoby diagnozującej w organizacji- opracowanie - strona 1 Rola osoby diagnozującej w organizacji- opracowanie - strona 2 Rola osoby diagnozującej w organizacji- opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Rola osoby diagnozującej w organizacji?
Konsultant zewnętrzny działający na zlecenie badanej firmy.
Konsultant wewnętrzny działający na zlecenie przełożonych.
Konsultant wewnętrzny działający na własne zlecenie.
Uwarunkowania diagnozy: władza i polityka
Podstawowy czynnik determinujący działania diagnostyczne to relacje władzy w badanej organizacji.
wobec tego: prawidłowe rozpoznanie relacji władzy jest koniecznym elementem procedury diagnostycznej.
związek między procesem diagnostycznym a relacjami władzy w organizacji ma charakter
dwukierunkowy:
Relacje władzy wpływają na proces diagnostyczny.
Proces diagnostyczny wpływa na relacje władzy.
relacje władzy proces diagnostyczny
Wpływ relacji władzy na diagnozę:
determinuje, które problemy zostaną dostrzeżone i zbadane.
determinuje, jak głęboko w badaniu problemów organizacji posunie się konsultant.
determinuje, czy zaproponowane przez konsultanta rozwiązanie zostanie wdrożone.
Wpływ diagnozy na relacje władzy:
Demaskacja słabości pewnych jednostek.
Rekomendacje wynikające z diagnozy mogą wzmocnić pozycję pewnych jednostek i pogorszyć
sytuację innych.
Wiedza, którą członkowie pewnej jednostki pozyskają od konsultanta może dać im przewagę nad
innymi jednostkami.
Jednostki, które są w stałym kontakcie z diagnozującym mogą skierować jego uwagę na pewne
problemy, mając nadzieję, że diagnozujący „sam z siebie” wskaże rozwiązania, które będą korzystne dla kierującego uwagę.
Jaki jest cel diagnozy?
Organizacja nie jest monolitem. Ścierają się w niej różne interesy.
Czyje cele i interesy są dla nas ważne?
Zamawiającego? (osoby, która złożyła zlecenie?)
Jednostki organizacyjnej? (reprezentowanej przez zamawiającego?)
Całej organizacji?
Właścicieli?
Komu właściwie mamy pomóc? Cztery odpowiedzi:
Problem nie istnieje - ulepszyć całą organizację! (a jeśli trzeba zwolnić zamawiającego?)
Korzyść dla klienta (zamawiającego) - ale ryzyko suboptymalizacji. *suboptymalizacja - zjawisko
polegające na ulepszeniu jednego elementu organizacji w wyniku czego cała organizacja działa gorzej
Tylko dostarczamy informacji o problemach i możliwych rozwiązaniach (ale to oznacza „umycie rąk”).
Tworzenie szerokiej koalicji po stronie zamawiającego, która określi cel diagnozy. (przed przeprowadzeniem diagnozy należy sobie stworzyć mapę interesów w organizacji)
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz