Rola dostawcy w procesie zaopatrzenia przedsiębior

Nasza ocena:

5
Pobrań: 371
Wyświetleń: 1855
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rola dostawcy w procesie zaopatrzenia przedsiębior - strona 1

Fragment notatki:


OSOBA I ( 3,5 str.)
Na początek omówię plan naszego wykładu. Omawiając temat "Rola dostawcy w procesie zaopatrzenia przedsiębiorstwa na przykładzie Wal-Mart" (bo właśnie to przedsiębiorstwo handlowe wybrałyśmy), wyjdziemy od zdefiniowania pojęć takich jak dostawa, odbiorca i dostawca. Nasz referat zawiera spojrzenie na proces dostawy z obu perspektyw, zarówno z punktu widzenia dostawcy, jak i odbiorcy. Przedstawimy też podział dostawców wg różnych kryteriów i wspomnimy o problemach współpracy z dostawcami. Dalej omówimy czynniki wpływające na proces zakupów na rynku przedsiębiorstw. Skupimy się na analizie sytuacji zakupowej, czyli czy mamy do czynienia z zakupem nowym, dotąd nie realizowanym, czy z prostym ponowieniem zakupu, czy może z powtórnym zakupem, ale nieco zmodyfikowanym, i na podstawie takiego rozróżnienia sytuacji omówimy podejścia do decyzji zakupu.
W kolejnej części przejdziemy do strategii i taktyk pozyskiwania zasobów i wymienimy informacje, które są nam niezbędne, aby podjąć dobrą decyzję co do wyboru dostawcy. W tym punkcie wspomnimy o uwarunkowaniach prawnych, źródłach informacji o potencjalnych dostawcach, i co bardzo ważne o ocenie potencjalnych dostawców i później o ocenie dostawców, z którymi już współpracujemy. Omówimy też dokładnie fazy zakupu.
W ostatniej części powiemy o celu budowania relacji z dostawcami, o łańcuchach dostaw i o odpowiedzialnym zarządzaniu tymi łańcuchami. W mniej więcej połowie referatu przedstawimy przykład procedury doboru i oceny dostawców. Tak więc zaczynając od pojęcia dostawy, jest to:
przepływ ściśle określonej partii dóbr od dostawcy do odbiorcy. Te dobra to, ogólnie, surowce, materiały, produkty lub towary. Przemieszczenie to odbywa się w wyznaczone miejsce w określonym terminie. Dostawa jest odmianą umowy sprzedaży. Zawierają ją dwaj przedsiębiorcy: dostawca oraz odbiorca, a dotyczy wytworzenia i dostarczenia określonych rzeczy oraz podaje cenę. W umowie dostawca zobowiązuje się do wytworzenia określonych rzeczy i dostarczenia ich częściami albo w pewnych odstępach czasu. Natomiast odbiorca zobowiązuje się odebrać je i zapłacić określoną cenę. Sporządzoną umowę należy potwierdzić na piśmie. Przepisy nie przewidują jednak obowiązku zawarcia jej na piśmie pod rygorem nieważności. Umowę dostawy zawierają przedsiębiorcy, którym ustawa przyznała zdolność prawną. Gdyby jednak odbiorcą była osoba fizyczna, która zamówiła rzeczy w celu niezwiązanym z prowadzoną działalnością zawodową lub gospodarczą, to wówczas do tej umowy stosuje się wymogi obowiązujące przy sprzedaży konsumenckiej, a nie przy umowie dostawy. Jednokierunkowemu przepływowi dóbr towarzyszy dwukierunkowy przepływ informacji . Odbiorca to podmiot, który składa zamówienie na określone dobra w określonej ilości oraz wyznacza termin i sposób ich dostarczenia. Dostawca to podmiot, który określa ceny oraz termin i sposób zapłaty. Funkcje te to podstawowe warunki dostawy.

(…)

… mogą być nie tylko pracownicy bezpośrednio zajmujący się zakupami (np. dział zakupów), ale także pracownicy z innych obszarów. Każda firma inaczej organizuje ten proces. Poniżej wymieniamy przykładowe jednostki w firmie, które mogą być zaangażowane w proces odpowiedzialnego zarządzania łańcuchem dostaw - planując wdrożenie nowych standardów warto zastanowić się, które działy mogą mieć znaczenie dla realizacji planu.
1. Wybór…
… najważniejszych korzyści, jakie wynikają z wprowadzenia zasad społecznej odpowiedzialności do zarządzania relacjami z dostawcami wymienić można:
1. Zarządzania ryzykiem. Minimalizowanie ryzyka w obszarach:
a. Reputacji
Dobrze zarządzana firma, posiadająca dobrą opinię na rynku i poprawne relacje z kontrahentami, ma szansę na zwiększenie powodzenia swojej działalności. Odpowiedzialne zarządzanie łańcuchem dostaw
… podejmowanymi zobowiązaniami a realnymi możliwościami; dlatego na wstępie należy określić priorytety takiej odpowiedzialnej polityki zarządzania łańcuchem wartości i przygotować plan jej wprowadzania.
Kwestie, na które należy zwrócić uwagę w kontekście odpowiedzialnego zarządzania łańcuchem dostaw dotyczą 4 głównych obszarów, w których funkcjonuje firma oraz jej otoczenie:
1. RYNEK 2. MIEJSCE PRACY 3…
… biznesu? •  Czy jeśli dostawca nie ma systemu zarządzania łańcuchem dostaw, poszerzysz zakres współpracy z nim we wdrażaniu zasad odpowiedzialności u niego?
4. Dostawca a społeczność lokalna
• Czy proces dostaw w sposób negatywny wpływa na lokalną społeczność? •  Czy firma przeprowadziła ocenę funkcjonowania łańcucha wartości w aspekcie praw człowieka?
Dodatkowe pytania, które warto wziąć pod uwagę…
… obniżki kosztów transportu
Większe możliwości przezwyciężenia sytuacji awaryjnych (łatwiej o dowiezienie i systemie just-in-time)
Informacje niezbędne do pozyskiwania zasobów
Informacje niezbędne do pozyskiwania zasobów są związane z:
-analizą warunków rynkowych
-dyrektywami dotyczącymi pozyskiwania zasobów
-źródłami informacji o potencjalnych dostawcach
-oceną potencjalnych dostawców
-oceną istniejących…
… ceny produktów i coraz większy wybór - przyczynił się również do wielu zjawisk negatywnych, zwłaszcza w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu. Ze względu na złożoną strukturę łańcuchów dostaw, coraz trudniej jest przypisać odpowiedzialność za skutki środowiskowe i społeczne działalności gospodarczej - odpowiedzialność bywa sztucznie „delegowana” na coraz odleglejszych poddostawców…
… oraz przygotowywania umów. Również istotne zadania w tym zakresie wykonują pracownicy gospodarki magazynowej (ewidencja posiadanych zapasów, ewidencja i kontrola ruchu materiałów-otrzymane dostawy-wydanie do produkcji, sygnalizacja komórce operacyjnej osiągania minimalnych stanów zapasów lub przekroczeń jako podstawy do ewentualnych korekt…). W dużych przedsiębiorstwach czasem organizuje się też odrębną komórkę…
… prowadzone u dostawców, weryfikujące zgodność ze standardami społecznej odpowiedzialności, mogą pomóc w realizacji strategii firmy. Audyty i monitoring mogą być też przydatnym narzędziem dla wszystkich interesariuszy - uwiarygodniają firmy w oczach klientów, konsumentów, pomagają im ubiegać się o kredyty, uwierzytelniać działania firmy przed inwestorami. Rodzaje dostawców
W grupie dostawców znajdować…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz