To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Rodzaje transportu: a)Transport multimodalny- (co najmniej 2 gałęzie transportu) – obejmuje wszystkie gałęzie i technologie przewozu, wykorzystane w przewozach ładunków transportowych w relacji ,,dom- dom’’; towary mogą zmieniać jednostki ładunkowe i dopuszczalne jest występowanie między nimi powiązań funkcjonalnych b)Transport intermodalny – obowiązuje w nim reguła, że w trakcie całego przewozu towary są transportowane w jednej jednostce ładunkowej i nie mogą być przeładowywane w zmieniających się gałęziach transportu Zastosowanie: -w globalnej logistyce stanowi obecnie najbardziej dynamicznie rozwijający się sektor usług transportowych, Zalety: -operator intermodalny może zaoferować dostawę w stosunkowo krótkim czasie, wykorzystując różne formy transportu oraz szereg opcji pomocniczych(przeładunek, magazyn); -korzystnie wpływa on na terminowość przewozów, umożliwia zmniejszenie zużycia dróg i ma pozytywny wpływ na ochronę środowiska, Wady: -wysoki koszt, tworzenie intermodalnych sieci w Europie przebiega z trudnościami mimo rewolucyjnej pod względem dyrektywy UE 91/440 o oddzieleniu infrastruktury kolejowej od przewozów c) Transport kombinowany- to przewóz przy udziale różnych środków transportu, ale właściwy dla co najmniej 2 środków transportu(np. droga morską), przy założeniu, że udział transportu drogowego jest początkiem i końcem ogniwa i nie przekracza 50 km, -główny przewóz jest wykonywany koleją, żegluga śródlądowa lub morska; dowozy i odwozy są realizowane przez transport drogowy i to na określonej odległości(wg dyrektywy UE 92/106/EEC). Główne cechy: -użycie różnych gałęzi transportu, -wykorzystanie 1 jednostki przeładunkowej na całej trasie, -przewóz za pomocą kolei, żeglugi śródlądowej lub morskiej na głównym odcinku trasy oraz pokonanie maksymalnej odległości odwozowej i dowozowej wynoszącej 150 km w relacjach do/z portów morskich i wodnych śródlądowych oraz do 100km w relacjach do/z terminali lądowych. Formy, zalety: - jest realizowany kilkoma metodami, -umożliwia skrócenie czasu przewozu i podniesienie punktualności dostaw -zwieszenie bezpieczeństwa transportu oraz zmniejszenie szkodliwego wpływu na środowisko(zanieczyszczenia stanowią 30%, a w miastach 70-90% wszystkich zanieczyszczeń) -rozwój nowych form transportu stwarza szansę zbudowania zrównoważonego systemu komunikacyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem ekologi , -transport kontenerów może się odbywać przy użyciu platform kolejowych lub samochodowych, może być realizowany za pomocą wagonów kieszeniowych lub na ciągnikach samochodowych oraz
(…)
…)
..i wady:
-przeładunek kontenerów i naczep samochodowych wymaga sieci specjalistycznych terminali i
regionalnych centrów logistycznych(musza być one wyposażone w rampy wjazdowe dla
samochodów, dźwigi i suwnice), co w przypadku polskich realiów nie wygląda najkorzystniej,
-dodatkowo w tym systemie współczynnik masy taboru do masy towaru jest najmniej
korzystny(należy wozić również kierowców)
TRANSPORT…
…-lotniczy,
e)sposób ustalania cen i odpowiedzialności
-odcinkowy,
-jednolity-TUTTO
f)rodzaj użytych jednostek ładunkowych(z punktu widzenia techniczno-technologicznego
najważniejszy):
-kontenerowy(ISO, eurokontenery)
-naczepowy z użyciem:
*nadwozi wymiennych,
*samochodów ciężarowych,
*pojemników specjalistycznych
5.Zalety i wady
+obniżka kosztów przewozu,
+skrócenie czasu przewozu,
+podniesienie…
… przy użyciu platform kolejowych lub samochodowych,
może być realizowany za pomocą wagonów kieszeniowych lub na ciągnikach samochodowych oraz
transport całych zestawów samochodowych(ciągnik i naczepa) może być przeprowadzony z
wykorzystaniem wagonów niskopodwoziowych.
Zastosowanie:
- obecnie w Europie tr.kombinowany stanowi ok.10-15% ogólnych przewozów kolejowych, w
Polsce niecały 1%
d)Transport bimodalny…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)