Ekonomika - transport intermodalny

Nasza ocena:

4
Pobrań: 252
Wyświetleń: 2807
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ekonomika - transport intermodalny - strona 1

Fragment notatki:

TRANSPORT INTERMODALNY 1.Uwarunkowania i rozwój – dynamicznie zmniejszające się otoczenie przedsiębiorstw(globalizacja rynkow) -kompleksowość procesow transportowych, -wymagania klientow odnośnie sprawności świadczenia usług transportowych -,,Just in time”,  ,,Effective Consument Response” 2.Podstawowe definicje -Międzynarodowy transport intermodalny oznacza przewoz towarow przy użyciu co  najmniej 2 rożnych gałęzi transportu na podstawie umowy o przewoz multimodalny, z miejsca  położonego w jednym kraju, gdzie towar przejął w piecze operator transportu multimodalnego, do  oznaczonego miejsca przeznaczenia położonego w innym kraju(Konwencja o Międzynarodowym  transporcie multimodalnym z 1980r) -transport intermodalny jest nazywany  transportem multimodalnym(w Europie), przy  czym pojęcie intermodalny jest częściej stosowany w USA -transport bimodalny – oznacza europejskie przewozy szynowo- drogowe, dla odrożnienia ich od przewozow intermodalnych z wykorzystaniem drogi morskiej; może być on tez szynowo-rzeczny,  drogoworzeczny, ale tylko 2 gałęzie transportu. 3.Istota transportu intermodalnego – aby można było mowić o transporcie  intermodalny, musi być spełnione kilka warunkow: *zjednostkowanie ładunku(palety, kontenery), *użycie środkow co najmniej 2 gałęzi transportu, *wystąpienie tylko jednej umowy o przewoz, *wystąpienie tylko jednego wykonawcy odpowiedzialnego za przebieg dostawy towaru 4.Podział transportu intermodalnego Płaszczyzny integracji rożnych gałęzi transportu: -techniczno-technologiczne, -organizacyjna, -dokumentacyjna, -cenowa -stawka-łączna. Podział ze względu na: a)zasięg: -krajowy, -międzynarodowy, -kontynentalny, -międzykontynentalny. b)charakter operatora: -bezpośredni -pośredni(zazwyczaj w międzykontynentalnym) c)liczbę dysponentow, właścicieli środkow transportu: -jednopodmiotowy- 1 jest operatorem multimedialnym, posiada wszystko, -wielopodmiotowy, d)charakter użytych środkow transportowych: -szynowo-drogowy(naczepy, ciężarowki z przyczepami) -szynowo-morski, -drogowo-morski, -rogowo-lotniczy, e)sposob ustalania cen i odpowiedzialności -odcinkowy, -jednolity-TUTTO f)rodzaj użytych jednostek ładunkowych(z punktu widzenia techniczno-technologicznego  najważniejszy): -kontenerowy(ISO, eurokontenery) -naczepowy z użyciem: *nadwozi wymiennych, *samochodow ciężarowych, *pojemnikow specjalistycznych 5.Zalety i wady +obniżka kosztow przewozu, +skrocenie czasu przewozu, +podniesienie punktualności dostaw, +zwiększenie bezpieczeństwa transportu, +niższa uciążliwość dla środowiska naturalnego, -wysokie koszty związane z dostosowaniem infrastruktury, -problem ze szlakami komunikacyjnymi: przekroczenie granicy, -niedostateczne finansowanie ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz