Rodzaje przewoźników

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 749
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rodzaje przewoźników - strona 1

Fragment notatki:

Rodzaje przewoźników[Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899
][Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899
]
Przewoźnik publiczny to podmiot który jest wynajmowany do świadczenia dostępnych bez ograniczeń usług za odpowiednią opłatą. Przewoźnik publiczny nie wyróżnia swoich klientów. Działalność przewoźnika publicznego jest najściślej regulowana w ekonomicznym aspekcie. Świadczy on usługi dostawcze pod warunkiem równego traktowania wszystkich klientów i pobiera jasno określone opłaty. Przewoźnik publiczny ma istotny wpływ na interesy społeczeństwa. Musi on transportować wszelkie powierzone mu towary w zasięgu jego działania. Przewoźnik publiczny ponosi odpowiedzialność za powierzone towary. Stawki przewozowe są ustalane w taki sposób aby chronić interes załadowców jak również powinien zabezpieczyć odpowiedni zarobek dla przewoźnika. Tak ustalone wymogi ekonomiczne zapewniają ciągłość obsługi transportowej. Przewoźnik kontraktowy to przewoźnik wynajęty do obsługi jednego lub pewnej (ograniczonej) liczby załadowców. Obsługa odbywa się na podstawie zawartej specjalnej umowy. Prowadzenie działalności przewoźnika kontraktowego podlega regulacjom ekonomicznym. W odróżnieniu od przewoźnika publicznego - przewoźnik kontraktowy nie ma prawnego obowiązku świadczenia usług. W umowie określone są: stawki przewozowe, zakres odpowiedzialności prawnej, rodzaj usług i sprzęt jakim usługa jest wykonywana. Stawki pobierane przez przewoźników kontraktowych są z reguły niższe niż przewoźników publicznych. Z racji nie obsługiwania ogółu załadowców przewoźnik kontraktowy może skupić się na prowadzeniu wyspecjalizowanej działalności. [Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899
]
Przewoźnik wyłączony spod regulacji - jak wskazuje nazwa jest to przewoźnik którego nie dotyczą regulacje ekonomiczne w zakresie ustalania stawek za usługę. Stawki za usługę i zakres usług w tym wypadku ustalany jest przez rynek. Barierą którą musi pokonać aby zaistnieć na rynku przewoźnik wyłączony spod regulacji to kapitał. Status przewoźnika wynika z przewożonych ładunków lub rodzaju prowadzonej działalności. Np. w przypadku [Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899
]transportu[Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899
] drogowego przewoźnikiem wyłączonym spod regulacji jest przewoźnik przewożący produkty rolne, prasę, w przypadku przewoźnika kolejowego jeżeli transportuje owoce. W części transportu wodnego do tej grupy zaliczyć można firmy transportujące towary masowe. Ze względu na niewielka liczbę sytuacji w których możliwe jest wyłączenie przewoźnika spod regulacji są to usługi o ograniczonej dostępności. Zaletą świadczonych usług są oferowane niższe stawki transportowe. Niestety przewoźnik wyłączony spod regulacji nie zapewnia niezawodnej obsługi w zakresie towarów przemysłowych. [Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899
] ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz