To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przekładnia cięgnowa z pasem płaskim
Przekładniami cięgnowymi nazywa się przekładnie mechaniczne, składające się z dwóch rozsuniętych kół i opasującego je cięgna.
Zalety przekładni pasowych
- występowanie poślizgu pasa w przypadku chwilowych
- przeciążeń, co zabezpiecza przed zniszczeniem zarówno przekładni, jak i innych elementów urządzenia (np. silnika, elektrycznego),
- możliwość tłumienia drgań i uderzeń,
- stosunkowo duża dowolność rozstawienia kół pasowych i osi wałów, a przy pasach płaskich półskrzyżowanych - również możliwość przenoszenia mocy przy kątowym ustawieniu osi wałów,
- możliwość przekazywania ruchu na duże odległości (przy pasach - nawet do 15 m),
- możliwość przekazywania ruchu na kilka kół, a przy
- pasach klinowych - przy pionowych osiach kół,
- możliwość przenoszenia różnych mocy (od minimalnych
- do bardzo dużych, rzędu 1500 kW
- praca przy różnych prędkościach cięgna (do 50 m/s)
- możliwość wyłączenia napędu i zmiany kierunku ruchu
- (przy pasach płaskich),
- możliwość uzyskania zmiennych przełożeń, zarówno
- stopniowe), jak i w sposób płynny (wariatory),
- cicha praca,
- prosta i tania konstrukcja przekładni, łatwa obsługa.
Wady przekładni pasowych
- wahania wartości przełożenia wskutek poślizgu pasa,
- wymagane napięcie pasa, co powoduje, duże naciski na
- wały i łożyska,
- powstawanie trwałych odkształceń w pasach (wyciąganie
- pasów), co powoduje konieczność regulacji napięcia pasa oraz jego zużycie,
- wrażliwość większości materiałów pasów na wpływ
- różnych czynników np. smarów, chemikaliów, wilgotności itd.,
- duże wymiary przekładni w porównaniu przekładniami zębatymi.
- średnice obliczeniowe kół D1 i D2.
Przekładnia mechaniczna jest to przekładnia, w której wszystkie elementy sztywne i podatne są
ciałami stałymi. Składają się one z dwóch lub więcej kół stykających się
ze sobą lub rozsuniętych względem siebie i opasanych wspólnym cięgnem
Podział przekładni mechanicznych
Rodzaje przekładni (w zależności od sposobu współpracy kół)
- sprzężenie (powiązanie) kształtowe,
- sprzężenie cierne
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)