Rodzaje przekładni i przekładnie pasowe-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 1512
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rodzaje przekładni i przekładnie pasowe-opracowanie - strona 1

Fragment notatki:

Przekładnia cięgnowa z pasem płaskim

Przekładniami cięgnowymi nazywa się przekładnie mechaniczne, składające się z dwóch rozsuniętych kół i opasującego je cięgna.

Zalety przekładni pasowych

  • występowanie poślizgu pasa w przypadku chwilowych
  • przeciążeń, co zabezpiecza przed zniszczeniem zarówno przekładni, jak i innych elementów urządzenia (np. silnika, elektrycznego),
  • możliwość tłumienia drgań i uderzeń,
  • stosunkowo duża dowolność rozstawienia kół pasowych i osi wałów, a przy pasach płaskich półskrzyżowanych - również możliwość przenoszenia mocy przy kątowym ustawieniu osi wałów,
  • możliwość przekazywania ruchu na duże odległości (przy pasach - nawet do 15 m),
  • możliwość przekazywania ruchu na kilka kół, a przy
  • pasach klinowych - przy pionowych osiach kół,
  • możliwość przenoszenia różnych mocy (od minimalnych
  • do bardzo dużych, rzędu 1500 kW
  • praca przy różnych prędkościach cięgna (do 50 m/s)
  • możliwość wyłączenia napędu i zmiany kierunku ruchu
  • (przy pasach płaskich),
  • możliwość uzyskania zmiennych przełożeń, zarówno
  • stopniowe), jak i w sposób płynny (wariatory),
  • cicha praca,
  • prosta i tania konstrukcja przekładni, łatwa obsługa.

Wady przekładni pasowych

  • wahania wartości przełożenia wskutek poślizgu pasa,
  • wymagane napięcie pasa, co powoduje, duże naciski na
  • wały i łożyska,
  • powstawanie trwałych odkształceń w pasach (wyciąganie
  • pasów), co powoduje konieczność regulacji napięcia pasa oraz jego zużycie,
  • wrażliwość większości materiałów pasów na wpływ
  • różnych czynników np. smarów, chemikaliów, wilgotności itd.,
  • duże wymiary przekładni w porównaniu przekładniami zębatymi.
  • średnice obliczeniowe kół D1 i D2.

Przekładnia mechaniczna jest to przekładnia, w której wszystkie elementy sztywne i podatne są
ciałami stałymi. Składają się one z dwóch lub więcej kół stykających się
ze sobą lub rozsuniętych względem siebie i opasanych wspólnym cięgnem

Podział przekładni mechanicznych

Rodzaje przekładni (w zależności od sposobu współpracy kół)

  • sprzężenie (powiązanie) kształtowe,
  • sprzężenie cierne
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz