RODZAJE PRZEK_ADNI PASOWYCH

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 1267
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
RODZAJE PRZEK_ADNI PASOWYCH - strona 1 RODZAJE PRZEK_ADNI PASOWYCH - strona 2 RODZAJE PRZEK_ADNI PASOWYCH - strona 3

Fragment notatki:

RODZAJE PRZEKŁADNI PASOWYCH Z PASEM PŁASKIM Rodzaje przekładni pasowych:
a, b, c) otwarte d, e) półskrzyżowane, f) skrzyżowane
Materiały stosowane na pasy płaskie powinny zapewniać:
mocne sprzężenie pasa z kołem w celu przeniesienia napędu,
wysoką sprawność przekładni,
odpowiednią wytrzymałość i żywotność pasa.
Do podstawowych parametrów geometrycznych przekładni pasowej otwartej z pasem płaskim zalicza się:
kąt opasania j 1 na małym kole,
kąt g rozwarcia cięgien,
długość pasa L,
długość pasa napiętego w czasie spoczynkuL (wynikającą z wymiarów przekładni), mierzoną po osi obojętnej pasa,
średnice obliczeniowe kół D1 i D2.
Przekładnia cięgnowa z pasem klinowym
Przekładnie pasowe z pasami klinowymi są otwarte i mogą pracować w dowolnym położeniu (w układzie poziomym, pionowym lub skośnym).
Najprostszą przekładnię tworzą dwa koła rowkowe, opasane pasem klinowym. W napędach maszyn stosuje się przeważnie przekładnie składające się z kół wielorowkowych i odpowiedniej liczby równoległych pasów. 1 - powierzchnia zewnętrzna;
2 - powierzchnia wewnętrzna;
3 - powierzchnia boczna;
4 - powierzchnia skuteczna;
5 - warstwa rozciągana;
6 - warstwa nośna;
7 - warstwa podatna;
8 - taśma płócienna.
Koła pasowe do pasów klinowych: a) wielorowkowe; b) jednorowkowe składane z regulowaną średnicą
przekładnia łańcuchowa - zasada działania
przekładnia mechaniczna cięgnowa, w której cięgnem jest łańcuch. W takich przekładniach zęby kół łańcuchowych zazębiają się z elementami łańcucha przenosząc w ten sposób napęd.
W stosunku do przekładni pasowych, przekładnie łańcuchowe posiadają następujące zalety i wady:
Zalety
Stałość przełożenia (brak poślizgu).
Przenoszenie dużych mocy.
Brak napięcia wstępnego (mniejsze obciążenie łożysk)
Wady
Konieczność regulacji zwisu (możliwość spadania łańcucha).
Nieprzydatność do pracy przy nagłych nawrotach.
Możliwość nagłego zerwania się łańcucha przy przeciążeniu
(przy utrudnionej obserwacji miejsc osłabionych).
Niezabezpieczenie innych mechanizmów napędzanego
urządzenia od przeciążeń.
Hałaśliwa praca, konieczność smarowania i dość duży koszt W zależności od przeznaczenia rozróżnia się łańcuchy:
nośne (dźwigowe),
transportowe (podnośnikowe),
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz