Przekładnie prasowe-ćwiczenia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 1421
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przekładnie prasowe-ćwiczenia - strona 1 Przekładnie prasowe-ćwiczenia - strona 2

Fragment notatki:

Przekładnie są to mechanizmy służące do przenoszenia ruchu obrotowego z wału czynnego (napędzającego) na wał bierny (napędzany), najczęściej z jednoczesną zmianą prędkości kątowej w i momentu obrotowego M
Przekładnia mechaniczna jest to przekładnia, w której wszystkie elementy sztywne i podatne są ciałami stałymi. Składają się one z dwóch lub więcej kół stykających się ze sobą lub rozsuniętych względem siebie i opasanych wspólnym cięgnem
Podział przekładni mechanicznych
Rodzaje przekładni (w zależności od sposobu współpracy kół)
sprzężenie (powiązanie) kształtowe,
sprzężenie cierne
Kształtowe bezpośrednie ^ zębata Kształtowe cięgnowe ^ łańcuchowa Cierne bezpośrednie
^ cierne Cierne cięgnowe
^ pasowa
Przekładnia cięgnowa z pasem płaskim
Przekładniami cięgnowymi nazywa się przekładnie mechaniczne, składające się z dwóch rozsuniętych kół i opasującego je cięgna.
Zalety przekładni pasowych
występowanie poślizgu pasa w przypadku chwilowych
przeciążeń, co zabezpiecza przed zniszczeniem zarówno przekładni, jak i innych elementów urządzenia (np. silnika, elektrycznego),
możliwość tłumienia drgań i uderzeń,
stosunkowo duża dowolność rozstawienia kół pasowych i osi wałów, a przy pasach płaskich półskrzyżowanych - również możliwość przenoszenia mocy przy kątowym ustawieniu osi wałów,
możliwość przekazywania ruchu na duże odległości (przy pasach - nawet do 15 m),
możliwość przekazywania ruchu na kilka kół, a przy
pasach klinowych - przy pionowych osiach kół,
możliwość przenoszenia różnych mocy (od minimalnych
do bardzo dużych, rzędu 1500 kW
praca przy różnych prędkościach cięgna (do 50 m/s)
możliwość wyłączenia napędu i zmiany kierunku ruchu
(przy pasach płaskich),
możliwość uzyskania zmiennych przełożeń, zarówno
stopniowe), jak i w sposób płynny (wariatory),
cicha praca,
prosta i tania konstrukcja przekładni, łatwa obsługa.
Wady przekładni pasowych
wahania wartości przełożenia wskutek poślizgu pasa,
wymagane napięcie pasa, co powoduje, duże naciski na
wały i łożyska,
powstawanie trwałych odkształceń w pasach (wyciąganie
pasów), co powoduje konieczność regulacji napięcia pasa oraz jego zużycie,
wrażliwość większości materiałów pasów na wpływ
różnych czynników np. smarów, chemikaliów, wilgotności itd.,
duże wymiary przekładni w porównaniu przekładniami zębatymi. ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz