Reprezentacje poznawcze - wyobrażenia, pojęcia. POJĘCIA : najsilniej interpretacyjną pracę mózgu widać na poziomie pojęć - pojęcia to efekt czystej interpretacyjnej pracy mózgu , pojęcia są abstrakcyjne , ludzie myślą abstrakcyjnie dla wygody . Pojęcie zawiera wszystkie cechy istotne , nie zawiera tego , co nieistotne . Pojęcia mogą być:
1 o ostrych granicach , które tworzy się w nauce , aby łatwo się porozumiewać
2 pojęcia nieostre , tworzone w życiu , maj one granice rozmyte.
Wprowadzono termin EGZEMPLARZA PROTOTYPOWEGO: jest to coś , co jest najlepszym przykładem tego , o czym mówimy . Pojęcia naturalne mają rozmyte granice i z nimi jest związany termin prototypowości Ludzie uczą się pojęć w taki sposób, że zaczynają od konkretnych egzemplarzy, łączą je i tworzą pojęcie. Definicje zależą od doświadczenia jednostkowego, - dlatego jedni mają większe pojęcie, bo większe doświadczenie i na odwrót. Umiemy łączyć pojęcia, a więc umiemy myśleć abstrakcyjnie. Pracujemy na poziomie: kontaktu z rzeczywistością i na poziomie pojęciowym. Umiejętność pracowania na pojęciach jest człowiekowi potrzebna , gdyż inaczej musiałby zawsze dotykać, aby sprawdzić. Pojęcia tworzymy sobie dla prostoty. Pojęcie - ludzie myślą abstrakcyjnie dla wygody.
Zawiera to co jest wspólne dla danej klasy i nie zawiera żadnej z cech nieistotnych.
Pojęcia miały ostre granice
Pojęcia charakteryzują się tym, że są abstrakcyjne. Pojęcia naturalne - mają granice rozmyte, wprowadzono element pojęcia prototypowego [ orzeł to prototypowe pojęcie ptaka ] - pojęcia o granicach rozmytych..
Pojęcia są abstrakcyjne - kiedy definiujemy pojęcie słowem ( a nie za pomocą prototypu) niektórych cech nie wyróżniamy. Pojęcia są po to, aby uprościć sobie życie. Wyobrażenia mogą być odtwórcze i twórcze. Wyobrażenia to teatr umysłów nad którymi mamy kontrolę.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)