P rzedmiot y idealn e Zagadnienie wiąże się ze sporem aprioryst ów z empirystami o to, która z dwu metod, aprioryczna czy empiryczna, metoda rozumowa czy też metoda d o świadczenia, prowadzi do poznania rzeczywistości. Skrajnym apriorystą był Platon, który sądził, że tylko poznanie rozumowe doprowadza nas do poznania t e go, co naprawdę istnieje, a więc rzeczyw i stości, podczas gdy doświadczenie zaznajamia nas ze światem ułudy . Poznanie rozumowe jest poznaniem dok o nującym się przy pomocy pojęć , poznanie d o świadczalne zaś - przy pomocy spostrzeżeń i wyobrażeń . Jeśli tylko poznanie rozumowe dostarcza wiedzy o prawdziw ej rzeczywistości, to rzeczywistością tą mogą być tylko twory d a jące się uchwycić wyłącznie za pomocą pojęć ( nie to, co nam ukazują spostrzeżenia i w y obrażenia ) . T wory, dające się tylko abstrakcyjnie pojąć w myśli, a niedostępne sp o strzeżeniu ani wyobrażeniu, nazwał Platon ideami . Należą do nich - według Pl a tona - np.: dobro samo w sobie , piękno samo w sobie .
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)