To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ROZDZIAŁ V REGLAMENTACJA PUBLICZNO - PRAWNA W SFERZE PRAW RZECZOWYCH
Problematyka praw rzeczowych jest przedmiotem zainteresowania prawa cywilnego. Adm. wkracza jednak z różnych względów w dziedziny tego prawa. Przepisy ustawowe dają bowiem możliwość władczego wkraczania adm. publicznej w sferę praw człowieka do władania rzeczą, w następstwie czego następuje publiczno-prawne ograniczenie prawa własności nieruchomości, Ustalają bowiem sposób przeznaczenia nieruchomości, korzystania z niej, aż do odebrania prawa własności.,
Ochrona własności objęta jest art. 21 i 64 Konstytucji RP.
Ingerencję adm. publicznej w sferę praw własności przewidują różne przepisy prawne. Np. ustawa z 23.11.1990 r. o Łączności przewiduje prawo wstępu do obiektów, na terenie których są urządzenia sieci telekomunikacyjnych.
Wymienia się trzy rodzaje ingerencji adm. publicznej w prawa rzeczowe:
a) planowanie przestrzenne,
b) reglamentacja przewidziana przez prawo budowlane,
c) wywłaszczenie nieruchomości,
d) reglamentacja przewidziana w prawie wodnym (często pomijana). 1. Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, wojewódzkie plany oraz ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zawiera normy powszechnie obowiązujące. Dotyczą one, bowiem każdego, kto stanie się użytkownikiem terenu mimo, że plan zawiera również normy indywidualne konkretyzujące sytuację prawną danego terenu.
W świetle ustawy z 7.07.1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest formą publiczno-prawną ingerencji w prawa rzeczowe. Integralną częścią planu jest rysunek oraz linie rozgraniczające tereny i zasady zagospodarowania. Są, więc w nim zawarte normy techniczne i ustalenia dotyczące konkretnego obszaru.
Ustawa przewiduje tylko w niektórych sytuacjach sporządzenie obligatoryjnie miejscowych planów. Np. gdy przewidują to przepisy szczególne, np. prawa geologicznego i górniczego.
Ustawa przewiduje procedurę planistyczną , w której stara się zabezpieczyć interesy różnych podmiotów. Ustalenie przeznaczenia i zasad zagospodarowania, terenu - należy - do zadań - własnych gminy . Kształtowanie polityki - przestrzennej w województwie, w tym i uchwalenie planu przestrzennego województwa jest zadaniem własnym samorządu wojewódzkiego. Obowiązują dwie zasady, a to:
a) każdy ma prawo do swobodnego zagospodarowania terenu, do którego ma tytuł prawny,
b) każdy ma prawo do ochrony własnego interesu prawnego przy zagospodarowaniu terenów należących do innych podmiotów.
Etapy postępowania przygotowawczego planu zagospodarowania przestrzennego:
a) etap wstępny
(…)
… rzeczowe ograniczone oraz wynikające ze stosunków zobowiązaniowych,
c) wniosek o pozwolenie na budowę powinien być zgłoszony w terminie ważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Po rozpoczęciu budowy nowe obowiązki: zapewnienie kierownika budowy, prowadzenie dziennika budowy.
W trakcie prac przygotowawczych zachodzi niekiedy potrzeba wejścia na teren sąsiadów. Powinno to nastąpić…
… negatywnej, jeżeli zamierzenia wnioskodawców nie są sprzeczne z przepisami prawa i ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Omawiana ustawa wypowiada się też w sprawie wygasania decyzji o warunkach zabudowy oraz ustanawia kryteria ważności. Np. gdy inny wnioskodawca uzyskał zezwolenie na budowę.
Prawo odmowy środowiska przewiduje szczególne postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko również przy wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.
2. Podstawowe instytucje prawa budowlanego
Ustawa z 7.07.1994 r. Prawo budowlane
Prawo budowlane jest gałęzią materialnego prawa adm., zawiera jednak postanowienia należące do innych działów niż prawo adm oraz reguluje także procedurę. Ma też związek z prawem cywilnym wkraczając w rzeczowe prawa właściciela…
… postępowania wywłaszczeniowego jest odszkodowanie, określone w Konstytucji jako "słuszne", co oznacza, że jego wysokość ustala się wg wartości nieruchomości. Podstawę stanowi wartość rynkowa nieruchomości i opinia rzeczoznawcy majątkowego,
e) Organem prowadzącym postępowanie w I instancji - jest starosta, a - w II instancji wojewoda. Postępowanie toczy się wg Kpa ze zmianami wynikającymi z ustawy,
f) Ustawa…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)