Reklamacje składane przez spedytora
Przywilejem spedytora, który występuje w liście przewozowym z nazwy jako nadawca lub odbiorca jest możliwość składania reklamacji do przewoźnika. W przypadku szkody dzięki złożeniu skutecznej reklamacji spedytor jest w stanie spełnić kodeksowy obowiązek zabezpieczenia praw zleceniodawcy do uzyskania ewentualnego odszkodowania. Rozpatrzmy dla przykładu reklamacje z tytułu uszkodzenia lub ubytku w przesyłce powierzonej przewoźnikowi międzynarodowemu. Zasady składania reklamacji w przewozach międzynarodowych określają odpowiednie przepisy prawa ( Konwencje), osobno dla każdej gałęzi transportu. Konwencje przewidują sposób zachowania się składającego reklamację spedytora w przypadku szkód dających się zauważyć przy odbiorze towaru oraz szkód niewidocznych w momencie przyjęcia przesyłki (np.: stwierdzone dopiero po rozpakowaniu towaru). Dobry spedytor pamięta o terminach i formie składania reklamacji, których niedotrzymanie może w przyszłości skutkować odmową wypłaty odszkodowania przez przewoźnika lub jego ubezpieczyciela. W transporcie drogowym Konwencja CMR wymaga aby dowieziony towar był sprawdzony wspólnie przez odbiorcę i przewoźnika. Jeśli przedstawiciel spedytora drogowego stwierdzi przy współudziale kierowcy uszkodzenia, musi zgłosić to pisemnie przewoźnikowi „ w chwili dostawy, jeśli idzie o widoczne braki lub uszkodzenia, lub w siedem dni od daty dostawy, nie wliczając niedziel i dni świątecznych ”. Najczęściej nanosi się uwagi w liście przewozowym CMR i/lub sporządza protokół na druku własnym przewoźnika albo spedytora. [Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899
]
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)