Reich - „Zieleni się Ameryka” - Utracona tożsamość Życie człowieka w państwie korporacyjnym - życie robota, w którym człowiek jest pozbawiony własnego „ja” staje się rolą, czynnością, funkcją. Zinstytucjonalizowana nauka w szkole - przygotowanie do zawodu polega na nauczeniu osiągania celu, dyscypliny oraz tłumieniu dążeń i zainteresowań niezwiązanych z celem. Osiąganie celu jest zastąpieniem wewnętrznych dążeń przez cel narzucony zewnętrznie. W szkole odbywa się przygotowanie konsumenta, które polega na niedopuszczeniu do uformowania się własnego indywidualnego zdania w różnych kwestiach. Uczy się dziecko jak tworzyć zastępczą osobowość, która lepiej sobie poradzi w roli producenta i konsumenta we współczesnym świecie, niż jego prawdziwe ja. Życia nie traktuje się jako proces, tylko jako osiągniętą pozycję. Szkoła opiera się na posłuszeństwie. Jednym z głównych celów szkoły nie jest nauczanie tylko indoktrynacja. Nauczanie to dopomaganie uczniowi w samodzielnym myśleniu, indoktrynacja to zmuszanie ucznia do przyjęcia cudzych idei, czyjejś wersji faktów. Wszystkie działania w zakresie edukacji i prawa mają na celu zmuszenie jednostki do dopasowania się do hierarchii, bo tak naprawdę nie ma wyboru. Proces hierarchizacji: dostarcza siły roboczej dla machiny państwowej dla wszystkich poza osobami na szczycie stwarza sytuację niższości Człowiek postrzegany jest przez pozycję jaką zajmuje (prawnik, lekarz) i sam też zaczyna się tak postrzegać. Kryzys tożsamości - człowiek nie wie, które ze swoich zainteresowań wybrać podczas podejmowania decyzji zawodowych - musi z czegoś zrezygnować - z części własnego „ja” Ludzie są więźniami swoich ról - państwo chce narzucać w dość ścisłych granicach styl życia w zakresie seksu, kultury i świadomości, myśli i działalności politycznej. Od dzieciństwa państwo każe ludziom uczyć się dopasowywać swoją indywidualność do sztywnych reguł - zabija osobowość. - człowiek staje się „spięty” - radzi sobie z wymogami i frustracją państwa korporacyjnego, ale ma ograniczone człowieczeństwo.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)