Reformy w administracji publicznej

Nasza ocena:

5
Pobrań: 994
Wyświetleń: 1246
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Reformy w administracji publicznej - strona 1 Reformy w administracji publicznej - strona 2

Fragment notatki:

Reformy w administracji publicznej
Pojęcie reformy to pojęcie neutralne a na dodatek może mieć różny przebieg - fundamentalny, lub powolny, ewolucyjna zmiana. Rodzaje reform:
Reforma o orientacji rynkowej (`marketyzacja' lub `urynkowienie')
- reforma administracji publicznej o charakterze rynkowym ma na celu stworzenie w ramach funkcjonowania administracji publicznej takich samych mechanizmów jak w gospodarce rynkowej. Bez względu jak daleko sięga to, celem administracji nie jest zysk ekonomiczny, jest nim zysk społeczny. Cechy reformy rynkowej
- Wprowadzenie modelu agencji. Agencje to takie podmioty które zastąpiły część struktur organizacyjnych i stały się quazi ekonomiczna na rynku?
- Wprowadzenie systemu wynagradzania urzędników służb cywilnych opartym na ocenie efektywności ich działania
- Wprowadzenie systemu „one - stop” oznacza, że klient urzędu na danym poziomie organizacyjnym wchodzi do urzędu i załatwia sprawę, a administracja w wewnętrznym obiegu dokumentów ściąga wszystkie dokumenty do załatwienia tej sprawy. - Spadek liczby urzędników zatrudnionych w służbie cywilnej
- Częściowa prywatyzacja usług, poprzez przekazanie spraw na zewnątrz firmom prywatnym - czasami administracja gorzej wykona dane zadanie, lepiej wykona to firma prywatna
- Stworzenie odpowiedzialnego, wydajnego i skoncentrowanego na rezultatach rządu. - Kreowanie wizerunku rządu jako nowatorskiego, dynamicznego i atrakcyjnego pracodawcy
- Utworzenie partnerstwa publiczno-prywatnego - dwa podmioty jeden prywatny, drugi publiczny spotykają się i ustalają wspólne przedsięwzięcie. - Traktowanie obywatela jako klienta urzędu (procedura obowiązująca po 2000 roku w każdym państwie Unii Europejskiej) Cechy reformy rynkowej
likwidacja ministerstw i departamentów
m-goverment czyli wprowadzenie usług administracyjnych dla obywateli dostępnych z telefonów komórkowych (Malta). Tą drogą można otrzymać wyniki egzaminów, wezwanie do sądu, przedłużenie prawa jazdy. Reformy partycypacyjne
proces decentralizacji tzn. przesuwania odpowiedzialności za określone programy lub decyzje z poziomu centralnego na poziom lokalny
wprowadzenie tzw. Kart obywatelskich (Wielka Brytania) czy Karty na rzecz różnorodności (Francja). Karty obywatelskie - powstała w 1991. zakłada standaryzację usług administracji. Karty na rzecz różnorodności - dostęp do administracji powinien być jednolity dla każdego. Indykatywność - administracja jest w tak zwanym ruchu. Nie ma określonego standardu, ciągle wszystko jest płynne. Standaryzacja
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz