Reformy administracji na Sejmie Czteroletnim

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1008
Wyświetleń: 2030
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Reformy administracji na Sejmie Czteroletnim - strona 1 Reformy administracji na Sejmie Czteroletnim - strona 2

Fragment notatki:


Reformy administracji na Sejmie Czteroletnim. W okresie panowania Stanisława Augusta coraz pełniej dostrzegano i precyzowano cele i zadania administracji państwowej. Wstępna reorganizacja aparatu wykonawczego wykazała konieczność przeprowadzenia dalszych reform. Przypadły one na okres Sejmu Czteroletniego tj na lata 1788- 1792. Poprzedziła je rozwijająca się wówczas niezwykle prężnie działalność publicystyczna. Spora część rozważań nad reformą państwa poświęcona została kontynuacji przebudowy ustroju administracyjnego. Postulowano oparcie zarządu państwa na zasadach centralizmu i biurokratyzmu, którego przejawem były propozycje stworzenia fachowego aparatu urzędniczego i płatności służby w administracji. Uchwalona 3 maja 1791 r. Konstytucja, realizując postulaty rzeczników reformy państwa, stworzyła nowoczesną strukturę administracji państwowej szczebla centralnego, kształtując jednocześnie podstawy odpowiedzialności konstytucyjnej i parlamentarnej ministrów. Także administracja lokalna, pozostająca dotychczas w rękach organów samorządowych, została wówczas w znacznym stopniu przekazana władzy rządowej. Jedynie administrację wiejską - z uwagi na zdecydowany opór szlachty- pozostawiono w gestii właścicieli dóbr ziemskich. W okresie panowania Stanisława Augusta coraz pełniej dostrzega­no i precyzowano cele i zadania administracji państwowej. Uchwalona 3 maja 1791 roku konstytucja, realizując postulaty rzeczników reformy państwa, stworzyła nowoczesną strukturę admini­ stracji państwowej szczebla centralnego, kształtując zarazem podsta­ wy odpowiedzialności konstytucyjnej i parlamentarnej mini­ strów. Także administracja lokalna, pozostająca dotychczas w rękach organów samorządowych, została wówczas w znacznym stopniu prze kazana władzy rządowej. Jedynie administrację wiejską - z uwagi na zdecydowany opór szlachty - pozostawiono w gestii właścicieli dóbr ziemskich. Na czele władzy wykonawczej , postawiono Straż Praw, będącą zatem w zasadzie odpowiednikiem rządu, bez gabinetu ministrów, bowiem ministrów Straży nie powołano na sze­fów organów resortowych. Straż Praw stała na czele całej administracji publicznej. Podlegały jej formalnie komisje rządowe „Obojga Narodów" (zatem wspólne dla Korony i Litwy): 1. Wojska, 2.Policji, 3.Skarbu 4.Edukacji Narodo­ wej. Bezpo­ średnio podporządkowano komisję sejmowi, zezwalające im odwoły­ wać się od decyzji Straży do władzy prawodawczej. Do zadań utworzonej w czerwcu 1791 roku Komisji Policji - któ­ rej podlegały głównie miasta królewskie - należały nie tylko sprawy bezpieczeństwa i spokoju mieszkańców, lecz także szeroko pojęta administracja. Kraj podzielono na 8 - podległych Komisji - wy działów policyjnych , na których czele sta­

(…)

… tworzyć świeckie akta stanu cywilnego. …
… roku Komisji Policji - któ­rej podlegały głównie miasta królewskie - należały nie tylko sprawy bezpieczeństwa i spokoju mieszkańców, lecz także szeroko pojęta administracja. Kraj podzielono na 8 - podległych Komisji - wydziałów policyjnych, na których czele sta­li intendenci policji, mający do pomocy strażników. Kompetencje Komisji Policji obejmowały policję bezpieczeństwa, obyczajową, budowlaną i handlową…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz