To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Reformy administracji na Sejmie Czteroletnim. W okresie panowania Stanisława Augusta coraz pełniej dostrzegano i precyzowano cele i zadania administracji państwowej. Wstępna reorganizacja aparatu wykonawczego wykazała konieczność przeprowadzenia dalszych reform. Przypadły one na okres Sejmu Czteroletniego tj na lata 1788- 1792. Poprzedziła je rozwijająca się wówczas niezwykle prężnie działalność publicystyczna. Spora część rozważań nad reformą państwa poświęcona została kontynuacji przebudowy ustroju administracyjnego. Postulowano oparcie zarządu państwa na zasadach centralizmu i biurokratyzmu, którego przejawem były propozycje stworzenia fachowego aparatu urzędniczego i płatności służby w administracji. Uchwalona 3 maja 1791 r. Konstytucja, realizując postulaty rzeczników reformy państwa, stworzyła nowoczesną strukturę administracji państwowej szczebla centralnego, kształtując jednocześnie podstawy odpowiedzialności konstytucyjnej i parlamentarnej ministrów. Także administracja lokalna, pozostająca dotychczas w rękach organów samorządowych, została wówczas w znacznym stopniu przekazana władzy rządowej. Jedynie administrację wiejską - z uwagi na zdecydowany opór szlachty- pozostawiono w gestii właścicieli dóbr ziemskich. W okresie panowania Stanisława Augusta coraz pełniej dostrzegano i precyzowano cele i zadania administracji państwowej. Uchwalona 3 maja 1791 roku konstytucja, realizując postulaty rzeczników reformy państwa, stworzyła nowoczesną strukturę admini stracji państwowej szczebla centralnego, kształtując zarazem podsta wy odpowiedzialności konstytucyjnej i parlamentarnej mini strów. Także administracja lokalna, pozostająca dotychczas w rękach organów samorządowych, została wówczas w znacznym stopniu prze kazana władzy rządowej. Jedynie administrację wiejską - z uwagi na zdecydowany opór szlachty - pozostawiono w gestii właścicieli dóbr ziemskich. Na czele władzy wykonawczej , postawiono Straż Praw, będącą zatem w zasadzie odpowiednikiem rządu, bez gabinetu ministrów, bowiem ministrów Straży nie powołano na szefów organów resortowych. Straż Praw stała na czele całej administracji publicznej. Podlegały jej formalnie komisje rządowe „Obojga Narodów" (zatem wspólne dla Korony i Litwy): 1. Wojska, 2.Policji, 3.Skarbu 4.Edukacji Narodo wej. Bezpo średnio podporządkowano komisję sejmowi, zezwalające im odwoły wać się od decyzji Straży do władzy prawodawczej. Do zadań utworzonej w czerwcu 1791 roku Komisji Policji - któ rej podlegały głównie miasta królewskie - należały nie tylko sprawy bezpieczeństwa i spokoju mieszkańców, lecz także szeroko pojęta administracja. Kraj podzielono na 8 - podległych Komisji - wy działów policyjnych , na których czele sta
(…)
… tworzyć świeckie akta stanu cywilnego. …
… roku Komisji Policji - której podlegały głównie miasta królewskie - należały nie tylko sprawy bezpieczeństwa i spokoju mieszkańców, lecz także szeroko pojęta administracja. Kraj podzielono na 8 - podległych Komisji - wydziałów policyjnych, na których czele stali intendenci policji, mający do pomocy strażników. Kompetencje Komisji Policji obejmowały policję bezpieczeństwa, obyczajową, budowlaną i handlową…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)