Reforma szkolna z 1932 roku

Nasza ocena:

3
Pobrań: 224
Wyświetleń: 1701
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Reforma szkolna z 1932 roku - strona 1 Reforma szkolna z 1932 roku - strona 2 Reforma szkolna z 1932 roku - strona 3

Fragment notatki:

MATERIAŁY DO ĆWICZEŃ - REFORMA SZKOLNA Z 1932 ROKU. (tzw. Jędrzejowiczowska)
Postanowienia ogólne:
Szkoły i zakłady naukowe i wychowawcze, utrzymywane wyłącznie przez Państwo, noszą nazwę szkół (zakładów) państwowych.
Szkoły (zakłady) utrzymywane przez państwo wspólnie z samorządem terytorialnym lub gospodarczym na mocy osobnych ustaw, noszą nazwę szkół (zakładów) publicznych.
Wszystkie inne szkoły zakłady noszą nazwę szkół zakładów prywatnych.
Podstawę organizacyjna i programową ustroju szkolnictwa stanowi 7-letnia szkoła powszechna najwyżej zorganizowana (III stopnia). Programy będą tak ułożone aby umożliwiały młodzieży, odpowiednio uzdolnionej, przejście ze szkół jednych typów do drugich oraz ze szkół niższych stopni do wyższych.
Minister WRiOP może dla celów doświadczalnych zakładać poszczególne szkoły, oparte na odmiennych zakładach organizacyjnych niż zasady określone w ustawie.
Postanowienia szczegółowe:
1.Przedszkola:
Dla dzieci w wieku od 3 at ukończonych do czasu rozpoczęcia wieku szkolnego organizuje się przedszkola, które mają na celu wychowanie fizyczne i psychiczne przez stworzenie odpowiednich ku temu warunków.
2. Szkolnictwo powszechne:
Nauka w zakresie szkoły powszechnej jest obowiązkowa;
Obowiązek szkolny trwa dla każdego dziecka 7 lat;
Minister WRiOP może na pewnych obszarach lub w poszczególnych miejscowościach przedłużyć czas trwania obowiązku szkolnego do lat 8; może również skrócić go do lat 6, o ile to będzie konieczne ze względu na warunki organizacji szkolnictwa powszechnego na tym terenie.
Obowiązek szkolny zaczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat;
Minister WRiOP może przyśpieszyć lub opóźnić rozpoczęcie obowiązku szkolnego o jeden rok.
Obowiązek szkolny może być odroczony dla dzieci opóźnionych w rozwoju fizycznym lub umysłowym oraz dla tych, które z powodu warunków komunikacyjnych maja utrudniony dostęp do szkół.
Mogą być przyjmowane do publicznych szkół powszechnych, w miarę wolnych miejsc dzieci, które n podlegają jeszcze obowiązkowi szkolnemu, a ukończyły 6 lat, jeśli wykażą odpowiedni rozwój fizyczny i umysłowy.
Czas trwania obowiązku szkolnego dzieci anormalnych określa Minister WRiOP. Dzieci te mogą b yć zwolnione od obowiązku szkolnego, o ile nie ma zorganizowanej dla nich szkoły specjalnej.
Szkoła powszechna ma za zadanie dać na poziomie, odpowiadającym wiekowi i rozwojowi dziecka, potrzebne ogółowi obywateli jednolite podstawy wychowania i wykształcenia ogólnego oraz przygotowanie społeczno-obywatelskie z uwzględnieniem potrzeb życia gospodarczego.
W programie szkoły powszechnej rozróżnia się 3 szczeble: 1) obejmuje elementarny zakres wykształcenia ogólnego, 2) jest rozszerzeniem i pogłębieniem szczebla pierwszego, 3)ma przysposobić młodzież pod względem społeczno-obywatelskim i gospodarczym.


(…)

… dać młodzieży podstawy pełnego rozwoju kulturalnego, przygotować ją do czynnego udziału w żuciu zorganizowanego w ramach państwowych społeczeństwa oraz przygotować ją do studiów w szkołach wyższych.
Szkołą średni ogólnokształcąca jest 6-letnia i składa się 4-letniego gimnazjum i 2-letniego liceum.
Mogą być tworzone szkoły obejmujące tylko gimnazja lub tylko licea.
Gimnazjum jest pod względem…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz