To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Realizm pojęciowy skrajny Założenia:
Utożsamia pojęcia ogólne z rzeczywistością
Treść uniwersaliów (pojęć) istnieje w jednostkowych bytach formalnie
Byty + pojęcia ogólne
Twórca:
Platon
Powszechniki istnieją niezależnie od rzeczy jednostkowych
Powszechniki istnieją poza rzeczami jednostkowymi
Autonomicznie i pierwotnie istnieją pozaświatowe idee
IDEE = wzorce dla świata widzialnego i zawartych w nich bytów jednostkowych IDEE = ogólne byty istniejące realnie poza umysłem
Dlatego:
Byty jednostkowe to tylko odbicie i cień bytów idealnych
Idealny człowiek, idealny kot, idealne drzewo, idealna przyjaźń, idealna miłość…
Platon
Człowiek nie tworzy pojęć ogólnych te je sobie `przypomina'
Dusze ludzkie istniały kiedyś w świecie idei i dokładnie je znały,
Uwięzione w ciałach - przy okazji poznawania zmysłowego sobie przypominają ogólne idee Średniowiecze
Powszechniki istnieją realnie w rzeczach jednostkowych
Ale treść ogólna różni się od właściwości indywidualnych
Kobiecość różni się realnie od cech osobniczych Dolores
Jan Szkot Eriugena (XI w.)
Uniwersalia są wiernym odbiciem ogólnych przedmiotów
Wilhelm z Champaux (XII w.)
Konkretne jednostkowe rzeczy posiadają naturę GATUNKOWO JEDNĄ różnią się cechami indywidualnymi
Duns Szkot (XIV w.)
Między ogólną naturą rzeczy a jej właściwościami jednostkowymi istnieje pewna różnica
Ta różnica ma podstawę formalną w rzeczach
Wiek XIX w.
poszczególne przedmioty posiadają istotę NUMERYCZNIE JEDNĄ
Jest JEDNA (1) natura ludzka mimo istnienia wielu ludzi
Ontologiści:
Ogólne pojęcia (treść) pochodzą od Boga
Istnienie wiecznych treści, niezależnych od naszej świadomości
Realizm pojęciowy skrajny
Zastrzeżenia:
Pozaświatowe idee ogólne?
Idealna barwa, wielkość, kształt, ciężar…
Konieczna preegzystencja
Kolejność poznawania też odwrotna: najpierw istnieją byty jednostkowe, a potem drogą abstrakcji tworzymy ogólne pojęcia
Pojęcia nie są uprzednie względem rzeczy lecz powstają w wyniku zmysłowego i intelektualnego poznania ich treści
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)