To tylko jedna z 8 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
5. REALIZACJA KONTRAKTU.
a) pozwolenie na wywóz towaru;
b) przygotowanie towaru do wysyłki przez producenta (dokładne omówienie przy rozdziale
kontrakt);
c) odbiór towaru (patrz rozdział kontrakt);
d) spedycja i transport towarów (m.in. organizacja aparatu spedycji międzynarodowej, proces
spedycyjny w imporcie i eksporcie, koszty i ceny usług spedycyjnych);
f) odprawa celna (patrz rozdział „Cło i procedury celne”);
Pozwolenie na wywóz towaru.
Pierwszą czynnością jaką powinien zrealizować eksporter to wystąpienie o wydanie pozwolenia na
wywóz towaru za granicę.
Od 1990 r. każdy podmiot gospodarczy może realizować transakcje eksportowe bez konieczności
uzyskania specjalnego na prowadzenie handlu międzynarodowego. Istnieją jednak pewne
ograniczenia.
Zgodnie z artykułem 7 Prawa Celnego pozwolenie na wywóz za granicę jest wymagane w przypadku:
1.
towarów, którymi obrót za granicą wymaga koncesji;
2.
towarów, na które przywóz lub wywóz są ustanowione kontyngenty;
3.
towarów,
których
obrót
jest
dokonywany
na
podstawie
umów
międzynarodowych
przewidujących rozliczenia w jednostkach rozrachunkowych stosowanych w handlu zagranicznym (np.
clearingu)
4.
dokumentacji technicznej wywożonej za granicę;
5.
czasowo wywożonych środków produkcji i środków transportu z wyjątkiem samochodów
osobowych, wydzierżawionych, wynajętych w celu prowadzenia działalności gospodarczej;
6.
towary wysokozaawansowane technologicznie, substancje podwójnego zastosowania oraz
towary i technologie jądrowe, urządzenia, materiały którymi obrót podlega szczególnej kontroli lub
ograniczeniu na mocy porozumień międzynarodowych.
Koncesja -- jest wymagana w przypadku obrotu zagranicznego dobrami o szczególnym charakterze.
Są to głównie materiały promieniotwórcze, broń, amunicja, środki techniczne, osiągnięcia naukowotechniczne o przeznaczeniu wojskowym, policyjnym. Drugą grupę stanowią towary o wysokiej stopie
akumulacji zysku - alkohole ( powyżej 18% ), wyroby tytoniowe, paliwa płynne. Koncesje udziela
Ministerstwo Współpracy Gospodarczej z Zagranicą, a ściślej Departament Obrotu Towarowego.
Wnioski o udzielenie koncesji przyjmuje Departament Prawny Ministerstwa Gospodarki.
Na objęte towary koncesjonowaniem ( tzw. towary o wysokiej stopie akumulacji zysku ) są ustalane
kontyngenty. W eksporcie wynikają one z porozumień międzynarodowych. Można wymienić kilka
rodzajów :
A. Kontyngenty wywozowe zewnętrzne. W ramach negocjacji z USA, Kanadą, Norwegią i EWG
ustalone są kontyngenty na :
•
•
wyroby przemysłu odzieżowego, tekstylnego;
barany i baranina ( można 7200 ton , co roku będzie rozszerzany o 600 ton )
B. Kontyngenty przywozowe zewnętrzne. Te ilości i wartości ustala Ministerstwo Współpracy
Gospodarczej z Zagranicą samo, nie negocjuje z Zagranicą. Obejmuje takie towary jak :
•
•
•
alkohole ( 200.000 hektolitrów na 1 rok;
papierosy;
olej napędowy i benzyna.
C. Kontyngenty celne (zerowe). W tym wypadku państwo określa pewną wielkość grup towarowych,
które można
(…)
…
zleceniodawców odpowiadają za ładunek na całej trasie aż do miejsca przeznaczenia. Są to
zazwyczaj duże jednostki gospodarcze.
Kolejnym rodzajem są firmy spedycyjne związane głównie z jedną gałęzią transportu, jednym
miejscem działania i wykonujące określone czynności stanowią najmniejszą obecnie grupę w
powyższym rozumieniu. Działają one przede wszystkim w portach morskich. Nastawiają się na
współdziałanie…
… na eksport i odbiorcy towarów z importu, przewoźnicy
krajowi i międzynarodowi różnych gałęzi transportu, spedytorzy krajowi, urzędy celne, towarzystwa
ubezpieczeniowe, przedsiębiorstwa rzeczoznawstwa i kontroli ładunków, zarządy portów, maklerzy
frachtujący i klarujący, banki, izby handlowe, itp.
Duża liczba uczestników procesu spedycyjnego stwarza konieczność odpowiedniego zorganizowania
tegoż procesu…
… spedytor występuje wówczas, gdy działa na
rachunek swojego zleceniodawcy i wykłada w jego imieniu określone sumy pieniężne na pokrycie
należności obciążających ładunek z tytułu różnych usług lub czynności urzędowych. Są to między
innymi znaczne należności za fracht oraz opłaty celne.
Analizując dalej problem spedycji możemy dokonać jeszcze innego podziału :
•
Wg. sfery działania, czyli rodzaju i zasięgu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)