Rachunkowość zarządcza - podstawowe pojęcia

Nasza ocena:

5
Pobrań: 84
Wyświetleń: 448
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rachunkowość zarządcza - podstawowe pojęcia - strona 1 Rachunkowość zarządcza - podstawowe pojęcia - strona 2

Fragment notatki:

Rachunkowość zarządcza
Funkcje zarządzania:
Planowanie
Organizowanie
Zatrudnianie (jeśli kierownik jest do dupy, a reszta nawet może być zajebista, to i tak nie będzie funkcjonować)
Kierowanie
Kontrola Controlling Definicja rachunkowości zarządczej - jest to system informacyjny dla sprawowania funkcji zarządzania
Istnieją różne plany, różnie nazywane o różnym zasięgu czasowym i dlatego też o różnej precyzji. Plany układają się w strukturę hierarchiczną, które układają się w piramidę planów.
Piramida planowania
Misja
Cele
Strategie
Polityki
Procedury i reguły
Programy
Budżety połączony spójnie w budżet główny
Plan, które stoją wyżej wskazują cele planom niższym, a z kolei wykonanie planów niższych umożliwia wykonanie planów niższych.
Misja - najogólniej określony cel działania.
Budżet to plan także:
Horyzont nie przekracza jednego roku, z podziałem na mniejsze jednostki czasowe
Jest koniecznie wyrażony liczbowo (w zł, kg, szt)
Budżet określa standardy (normy), które należy wykonać (zrealizować) w każdym podokresie horyzontu budżetowania. Nie ma jednak obowiązku budżetowania, jednak nie da się bez tego normalnie funkcjonować.
Planowanie - plany mają niejedno imię, istnieją mianowicie różne plany o różnym horyzoncie i różnej szczegółowości pozostające we wzajemnym związku, który przedstawia tzw. piramida planów
Misja powinna być określona jednym zdaniem i jest określona powiedzmy raz na 100 lat, cele raz na 70 lat, strategie raz na 30 lat, polityki raz na 10 lat.
Nasze wyobrażenia przyszłości są realizowane zgodnie ze standardami wyznaczonymi przez plany  budżet
Planowanie i kontrolowanie są to dwie strony tego samego medalu, bez planowania nie ma controllingu. Controlling sam w sobie jest pojęciem pustym, ponieważ nie ma norm, do których cały system (przedsiębiorstwo) powinien się dostosować.
Planujemy, ale rzadko kiedy nam się udaje cokolwiek zrealizować, dlatego dzięki controllingowi możemy to wystarczająco wcześniej wyłapać i tworzyć plany korygujące.
Działania korygujące to sterowanie w zamkniętej pętli (control).
Kontrolowanie:
W świecie rzeczywistym realizacja (wykonanie) odchylają się od wielkości wyznaczonych przez budżet (standardów, norm) ilustruje rysunek:
horyzont budżetowania
+ normy
wykonanie
Kontrolowanie polega na:
stałym monitorowaniu odchyleń
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz