W niniejszej notatce znajdują się wykłady z rachunkowości Zakres i funkcje rachunkowości. Można w niej znaleźć omówienia następujących zagadnień: zakres i funkcje rachunkowości, dokumentacja księgowa, konto księgowe, konto wynikowe i jego istota, formy księgowości, aktywa trwałe jako składnik bilansu, obrót materiałów i ich księgowanie, środki pieniężne, rozrachunki, koszty, sprzedaż, wynik finansowy i jego ustalanie. Pojęcia szczegółowe, które znajdują się w notatce to między innymi: rachunkowość, księgowość, rachunek zysków i strat, bilans, analiza finansowo-ekonomiczna, funkcje rachunkowości ( informacyjna, kontrolna, sprawozdawczo-analityczna, dowodowa, fiskalna - podatkowa ). Bilans, aktywa i pasywa, kasa przyjmie, kasa wypłaci, raport kasowy, czek, wniosek o zaliczkę, faktura VAT, faktura korygująca, obrót debetowy, podzielność pozioma, podzielność pionowa, amortyzacja, materiały, prace, kapitał finansowy, karta podatkowe, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, podatkowa księga przychodów i rozchodów, pełna księgowość.
Zakres i funkcje rachunkowości.
Rachunkowość stanowi system ciągłego w czasie gromadzenia, grupowania, prezentowania i interpretowania danych liczbowych o działalności gospodarczej, sytuacji majątkowej i kapitałowej jednostki gospodarczej.
Zakres rachunkowości:
księgowość - dokumentowanie
rachunek kosztów i kalkulacja kosztu jednostkowego
sprawozdawczość w formie określonej prawem:
bilans
rachunek zysku i strat
rachunek przepływów finansowych ( gotówkowych )
rachunek przepływów kapitałowych ( własnościowych )
analiza finansowo - ekonomiczna
rachunkowość zarządcza - wykorzystanie danych rachunkowości do zarządzania okresowego
Funkcje rachunkowości:
informacyjna
kontrolna
sprawozdawczo - analityczna
dowodowa
fiskalna ( podatkowa )
Bilans.
Bilans jest to dwustronne zestawienie aktywów i pasywów sporządzone na umowny moment bilansowy ( najczęściej na 31.XII ).
AKTYWA BILANS PASYWA
Składniki majątkowe
Składniki kapitałowe
Co posiadamy?
Czyj jest majątek?
AKTYWA = PASYWA
AKTYWA BILANS PASYWA
Aktywa trwałe
Kapitał własny
Aktywa obrotowe
a) zapasy
b) należności
Kapitał obcy ( zobowiązania )
c) środki pieniężne
Bilans zawiera składniki w kolejności uporządkowanej według konwencji europejskiej ( aktywa uporządkowane według reguły rosnącej płynności, a pasywa według rosnącej wymagalności spłat ) lub amerykańskiej ( uporządkowanie odwrotne do europejskiego ).
Dokumentacja księgowa.
Warunki formalne stawiane dokumentom księgowym ( co dokument zawiera ):
określenie rodzaju ( nazwy ) dokumentu
określenie numeru dokumentu
określenie stron uczestniczących w transakcji
opis zdarzenia - identyfikacja zdarzenia
określenie ilościowe i wartościowe
data wystawienia dokumentu
data i forma realizacji
podpisy osób odpowiedzialnych
Dokument musi spełniać warunki rzetelności i kompletności pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym.
Prawidłowo sporządzony dokument jest podstawą dekretacji ( sposobu księgowania ).
Kryteria podziału dokumentów:
dokumenty własne i obce
dokumenty wewnętrzne ( dokumentują zmiany wewnątrz firmy ) i zewnętrzne ( dokumentują transakcje z kontrahentami, dzielą się na wysyłane i przysyłane )
dokumenty źródłowe ( pierwotne ) i wtórne ( sporządzane w oparciu o źródłowe )
ze względu na technikę ewidencji:
(…)
…, to różnica ta jest stratą nadzwyczajną.
Obowiązkowe obciążenia zysku to:
podatek dochodowy od osób prawnych i fizycznych według skal podatkowych
ustawowe ulgi i odpisy przed opodatkowaniem, bądź pomniejszające ustalony już podatek
Strumienie zasilania kapitału zyskiem:
kapitał podstawowy
kapitał zapasowy
kapitał rezerwowy
niepodzielony wynik roku ubiegłego
Kapitał podstawowy może być zwiększany z tytułu…
… operacyjnej
Poziom I Wynik na działalności operacyjnej
Przychody finansowe
+ Koszty finansowe
Poziom II Wynik na operacjach finansowych
I + II Wynik na działalności gospodarczej
Zyski nadzwyczajne
+ Straty nadzwyczajne
Poziom III Wynik nadzwyczajny
I+II+III Zysk brutto
- Obowiązkowe obciążenia zysku ( podatki )
Zysk netto ( ten sam co w bilansie )
Formy księgowości.
W księgowości musimy uwzględniać cztery…
… średniej ważonej ( płynnej )
stałej ceny ewidencyjnej z uwzględnieniem ± odchyleń od cen ewidencyjnych
W procesie magazynowania prowadzona jest też ewidencja kosztów zakupów:
kosztów transportu
ubezpieczenia na czas transportu
Umowa precyzuje, kto dokładnie i w jakim zakresie ponosi odpowiedzialność za transport. Księgowanie przyjęcia do magazynu zakupionego materiału:
Zobowiązania
Rozliczenie zakupu…
… wydatku ( zapłaty z góry ) np.: za ubezpieczenie majątkowe, prenumeratę, które jest następnie rozliczane przez kilka poszczególnych miesięcy.
Rozliczenie kosztów biernych jest sytuacją, w której wydatek nastąpi dopiero w przyszłości, natomiast w czasie teraźniejszym tworzona jest rezerwa w koszty na wydatki przyszłe.
Kalkulacja kosztów może być wstępna ( planowa ) i wynikowa ( zrealizowana ). Układ…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)