To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Publiczne prawo konkurencji
Podstawowe zagadnienia;
Idea wolności działalności gospodarczej
Geneza prawa konkurencji
Pojęcie konkurencji
Podstawy prawne:
Konstytucyjne
Administracyjne
Prawa europejskiego
Norma prawne adresowane do: organów publicznych Przedsiębiorców
Z jednej strony chorni wolność gospodarczą a z drugiej strony ograniczą tą działalność. Mamy prawenie zagwarantowane prawo przedsiębiorcy do wolności działalności gospodarczej a także obowiązek przestrzegania zasad wolnej i uczciwej konkurenci. Normy prawne wywodzą się z organów publicznych aby wolność zagwarantować. Musi być także zachowanie wolnej i uczciwej konkurencji obowiązkiem przedsiębiorców w związku z lojalnością wobec innych osób rynków. Pierwsze przepisy się wzięły z tego, że ni było możliwości istnienia wspólnych przedsiębiorców na rynku. Podstawy prawne ochrony konkurencji zawarte są w Konstytucji i w prawie europejskim. Kompetencje UE mają kompetencje wyłączne w sprawach konkurencji. Jeśli istnieje kompetencja Ue o charakterze wyłącznym to unormowania w prawie krajowym są kalką przepisów europejskich. W tych normach prawnych charakterystyczne jest to, że istnieje wiele nakazów i zakazów dla przedsiębiorców. Podstawowym źródłem prawa jest prawo administracyjne, z tym zastrzeżeniem, że w stosowanych aktach prawnych będą przepisy szczególne na temat konkurencji, a także określenie odpowiednich organów w zakresie realizacji tych nakazów i zakazów (Prezes UOIK).
Istnienie konkurencji jest istotne z punktu widzenia interesu społecznego, musimy znaleźć tą przyczynę który pozwoli nam uzasadnić zakazy i nakazy. Generalnie uznaje się, że istnienie konkurencji rozumianej jako proces rywalizacji niepowiązanych ze sobą przedsiębiorców jest przyczyną rozwoju ekonomicznego. Interes publiczny polega na tym, że dzięki konkurencji kreowany jest rozwój gospodarczy. Ta konkurencja jest rozumiana jako rywalizacja niepowiązanych ze sobą przedsiębiorców, którzy posiadają taki sam cel gospodarczy np. z tytułu świadczenia jakiś usług ale przy zastrzeżeniu, że przedsiębiorcy pragną Ci zdobyć przewagę nad swoimi rywalami. Rywalizują o rynek, mają ten sam cel są nie powiązani - stan konkurencji. Jak ten cel można osiągnąć? Mam korzystne ceny , mogę dążyć do zwiększenia mojej sprzedaży twierdząc, że mimo korzystnej ceny jest w stanie przetrwać wszystko, jest doskonałej jakości, mogę powiedzieć też, że są to flagi zrobione z takiego materiału, który ma zaawansowaną technologię - mogę wywodzić przewagę konkurencyjną. Musze pamiętać o tym, że mój towar zaspokaja życie. Dążymy do wzrostu przewagi nad konkurentem. Próbujemy oddziaływać aby był zrównoważony rozwój gospodarki. Publiczne prawo konkurencji ma zapewnić ochronę konkurencji.
(…)
… konkurencji; ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym - zawarte są generalne klauzule stosowania praktyk nieuczciwych prowadzeń działalności
Prawo pomocy publicznej - regulowały ewentualną pomoc publiczną - prawo postępowania w sprawach pomocy publicznej, reguluje procedury stosowania pomocy publicznej. Podmioty chroniące konkurencję i konsumentów:
DG Komisji Europejskiej ds. Konkurencji…
… konsumenckie
Sądy polubowne ( i np. arbiter bankowy przy Związku Banków Polskich) - rozstrzygają o konfliktach konsumenta z przedsiębiorcą w interesie indywidualnym Zakaz stosowania ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
w interesie publicznym
określa warunki rozwoju konkurencji
zasady i tryb ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów
zasady i tryb przeciwdziałania praktykom ograniczającym…
… ochronę konkurencji. Normy adresowane są w pierwszej kolejności do przedsiębiorców, do których nakazy i zakazy stosujemy aby utrzymywać równowagę rywalizacji. Organy administracji i państwo są obowiązani do zachowania norm prawa konkurencji. Poprzez organy publiczne rozumiemy organy administracji publicznej. W stosunku do organów przede wszystkim chodzi o normy dotyczące zakazu prowadzenia pomocy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)