Psychometria i diagnoza psychologiczna-ćwiczenia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 322
Wyświetleń: 1148
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychometria i diagnoza psychologiczna-ćwiczenia - strona 1 Psychometria i diagnoza psychologiczna-ćwiczenia - strona 2 Psychometria i diagnoza psychologiczna-ćwiczenia - strona 3

Fragment notatki:

Psychometria i diagnoza psychologiczna (ćwiczenia)
Dr Sylwia Szymańska
Jakie czynniki mogą wpływać pozytywnie lub negatywnie na diagnozę?
Psycholog
Neutralny wygląd
Umiejętność aktywnego słuchania
Postawa akceptacji
Kompetencje, doświadczenie, wiedza
Otwartość, cierpliwość
Umiejętność rozmowy
Nie przenoszenie problemów
Empatia
Sympatia
Punktualność
Rutyna
Niekompetencja
Niechlujny wygląd
Wady wymowy
Dyrektywny, apodyktyczny
Brak umiejętności słuchania
Introwersja, neurotyzm
Wiek, przekonania
Nastawienie na zysk
Brak rozwoju
Sztywność
Zmęczenie, choroba
Brak kultury
Klient
Doświadczenia pozytywne
Motywacja wewnętrzna, dobrowolność
Chęć współpracy, wiara w sens terapii
Klient rzeczowy, konkretny
Szczery
Otwarty
Ufający
Podobieństwa (fizyczne, zainteresowania, środowisko)
Wiek (dorosła osoba)
Świadomość problemu
Prawdziwe przekonania
Średni poziom aprobaty społecznej
Asertywność
Schludny wygląd
Komunikatywność
Punktualność
Zły stan zdrowia
Złe samopoczucie
Brak motywacji
Brak zaufania
Fałszywe przekonania
Zamknięty w sobie
Nieśmiały, lękliwy
Agresywny, wrogi
Introwertywny
Wiek (starsze osoby - problemy z pamięcią, dzieci - problemy ze skupieniem uwagi)
Płeć (M)
Zaniedbanie
Gadatliwość
IQ (upośledzenie umysłowe, zbyt wysoki iloraz)
Wady wymowy
Odmienność
Otoczenie
Hałas
Dekoracja
Kolory
Światło
Temperatura
Wygląd pokoju, meble
Pogoda
Czas
Osoby trzecie
Brak intymności
Dostępność miejsca (w budynku i w mieście)
Czas oczekiwania na wizytę
Pomieszczenie:
Cos do siedzenia


(…)


Autorytaryzm
Dogmatyzm
Rutyna
Oczekiwania klienta wpływające negatywnie:
nierealistyczne
psycholog rozwiąże problem
problem zniknie po pierwszej sesji
psycholog cos załatwi
rozmowa diagnostyczna
0) część przygotowawcza
zbieranie różnych danych
wywiad środowiskowy
testy, badania lekarskie, opinia ze szkoły, z sądu
1) część wprowadzająca
a) rozpoczęcie
oczekiwania wobec psychologa
przedstawienie się
redukcja…
… należy skonstruować plan rozmowy
Zasada lejka
Zasada odwróconego lejka
Progresja - od pytań mniej zagrażających do bardziej zagrażających
Zmiana tematu - łagodne przejście, z powiązaniem
Dzieci:
nie można używać niektórych testów
nie wiemy czy dziecko wyobraża sobie czy mówi prawdę
pamięć działa inaczej
mniejszy wgląd w siebie
(poziom rozwoju emocjonalnego i poznawczego jest pewnym ograniczeniem…
… problemu)
Punkty zwrotne (sytuacje, które uaktywniały problem)
Oczekiwania wobec psychologa
4) rozwój
Ciąża
Poród, okres okołoporodowy
Wczesne dzieciństwo:
Rozwój fizyczny
Rozwój społeczny
Rozwój emocjonalny
Rozwój poznawczy (intelekt)
Przebyte choroby
Urazy, wypadki
Obecny stan zdrowia
Ciąża
Poród
Rozwój ruchowy
Rozwój poznawczy
Rozwój społeczny / emocjonalny
Która ciąża?
Wiek matki
Kontrola lekarza…

Funkcjonowanie w grupie
Skala Termana i Merill do badania inteligencji (1937)
Powstała w 1937 roku
Na bazie skali z 1905 r. autorstwa Bineta i Simona
Od 2 rż do dorosłości (zwłaszcza 2-6 rż)
Skala rozwojowa
Nie jest stosowana u dorosłych, bo są lepsze (np. Wechsler)
Dla dzieci upośledzonych nawet 10-12 letnich
Binet założył, ze IQ rośnie z wiekiem
Teraz wiemy, ze rośnie do pewnego momentu (17-18 lat), potem…
…:
zdolności manualne
pamięć odroczona
Zalety i wady T-M
+
-
wypełnia lukę dla dzieci 2-6 lat
badanie osób z dysfunkcją
krótkie badanie
możliwość przeprowadzenia w formie zabawy
przestarzały pod względem treści i wyglądu
badanie zdolności manualnych (mała korelacja z IQ)
nie ma stopniowania oceny (brak jakości)
związany z teoria wzrostu IQ (przelicznik dla osób starszych)
mało interesujący dla dziecka
Skala…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz