To tylko jedna z 11 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Referat ten został napisany na podstawie książki Różańskiego "Reklama jest sztuką". Główne zagadnienia jakie poruszane są w tym referacie to: oddziaływanie reklamy na pamięć, oddziaływanie na podświadomość w reklamie. oddziaływanie reklamy na emocje.
Psychologiczne aspekty reklamy1
Oddziaływanie reklamy na pamięć
Przekaz reklamowy nie utrwali się w pamięci, jeśli nie przyciągnie uwagi. W procesie tym uwagę dowolną, czyli zamierzone ukierunkowanie, poprzedza uwaga mimowolna. Dla reklamy to rozróżnienie ma doniosłe znaczenie. Rzadko zdarza się, aby ktoś szukał reklamy. Jest wprost odwrotnie - to reklama nieustannie poszukuje nie zawsze życzliwie nastawionych do niej klientów.
Płynąca z radia muzyka wraz z reklamowym tekstem nie zwrócą uwagi dopóki człowiek nie usłyszy melodii, z którą związane jest jakieś wspomnienie. W celu podtrzymania uwagi należy stosować odpowiednie techniki. W przyciąganiu i utrzymywaniu uwagi w reklamie często stosuje się oddziaływanie przez kontrast.
W prasie chodzi o uwydatnienie nagłówka przez rozmiar, większą przestrzeń czy też kolorowy druk; w radiu przez zmianą amplitudy dźwięku, pauzy, skoczną melodyjkę; w telewizji dzięki silnym bodźcom, odwoływaniu się do potęgi żywiołów, bądź zaskakujących sytuacji życiowych; na ulicy przez wielki plakat, tablicę ogłoszeniową lub barwny, migoczący neon.
Przyciąganie i utrzymywanie uwagi osiąga się przez odpowiednie natężenie bodźców, ale także przez wywołanie skojarzeń. Należy dążyć, aby te skojarzenia były oryginalne. Reklamę zabija mierne naśladownictwo. Informacja wywołująca świeże skojarzenia podlega tzw. prawu pierwszeństwa. Na utrzymywanie uwagi i włączenie informacji do pamięci krótkotrwałej wpływają także techniki przetwarzania wiadomości. Kilkakrotna emisja materiału w mediach elektronicznych lub wielokrotne ukazanie się tej samej reklamy w prasie podtrzymuje słaby, zacierający się ślad sygnału i odświeża go. Warto pamiętać, że na przykład w telewizji liczący się efekt przynoszą mocne powtórzenia dwunastokrotne. Reklama powtarzana ma dużo większą szansę być zauważoną niż reklama nie powtarzana.
Poza tym wszystkim ludzie mają świadomość, że na wielokrotna powtórzenia stać jest jedynie firmy o ustalonej renomie, co ma wpływ na prestiż tych przedsiębiorstw i ich wiarygodność w oczach publiczności. Ważne jest, żeby powtórzenia były w odświeżających wariantach, gdyż nie zmieniane powodują swoiste zużycie się produktu. Oddziaływanie na podświadomość w reklamie
W 1958 roku Brytyjski Instytut Praktycznej Reklamy opublikował niektóre dane dotyczące oddziaływania reklamy na podświadomość. Okazuje się, że człowiek reaguje nie tylko na silne bodźce, ale i na bodźce bardzo słabe, takie jak na przykład skierowane do niego podczas snu oderwane słowa. Po przebudzeniu nie pamięta on, że został poddany symulacji, a jednak udowodniono, że słowa te pozostawiły w jego pamięci trwały ślad.
Istnieje wiele powszechnie stosowanych metod, które zawierają
(…)
… motywy.
Za pomocą testów starano się ustalić ukryte w podświadomości znaczenia różnych produktów. Jeśli produkty miały jakieś symboliczne odniesienia do władzy, kompleksu Edypa lub innych kategorii psychologii głębi, częściej były wybierane przez klientów niż towary tej samej klasy.
Rezultaty badań reklamy metodami psychoanalitycznymi były w przeszłości wielokrotnie podważane. Nie wydaje się, aby w masowej reklamie szersze zastosowanie miało odwoływanie się do głęboko ukrytych kompleksów. Obecnie przeważa poparty badaniami pogląd, że posługiwanie się symbolami jest skuteczne pod warunkiem, jeśli powiązane jest z jednoczesnym oddziaływaniem na materialne zainteresowanie ludzi. Chodzi nie tyle o symbole odwołujące się do libido, kompleksów itp. ale o symbole w ogóle.
Oddziaływanie reklamy na emocje…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)