MYŚLENIE POZNAWCZE – czynność intelektualne, świadomie i aktywnie przez nas wykonywaną. Może przebiegać częściowo, podświadomie, czego przejawem jest intuicja (przebiegająca podświadomie)
MYŚLENIE POZAPOZNAWCZE – nie jest przez nas wykonywane, jedynie odbywa się w nas, nie jest sterowane nasza wolą instynktem wiedzy. Bezpośrednim motorem tego myślenia jest jakaś nasza skłonność, dążenie, obawa, lęk, niechęć. Te czynniki są przyczyną myślenia poza poznawczego np. marzenia senne – są spowodowane pragnieniami, których na jawie nie udaje nam się zrealizować. Bez naszego aktywnego udziału, brak woli, jedynie utajone pragnienia, dążenia, stłumione kompleksy
jeżeli jesteśmy zakompleksieni to pojawiają się marzenia na jawie, urojenia. Procesy te nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości, ukazują jedynie nasze pragnienia
- procesy myślowe poza poznawcze stanowią zastępczo realizację tego , czego nam nie udaje się osiągnąć na jawie
MYŚLENIE AUTYSTYCZNE - niezgodne z rzeczywistością, całkowicie zależne od przeżywanych pragnień, dążeń. Nie jest to akt świadomy, jest to proces wyznaczony życiem popędowym i emocjonalnym danej jednostki. Jest zdeterminowane popędami
Myślenie pozapoznawcze jest pozbawione charakteru społecznego
Myślenie poznawcze – myślenie uspołecznione
Potrzeby wywołują na nacisk na organizm (np. głód wywołuje skurcz żołądka)
jednostka kierowana wyższymi potrzebami jest bardziej wydajna
pod wpływem wyższych potrzeb jednostka popełnia mniej błędów percepcji
zaspokojenie wyższych potrzeb dostarcza więcej dodatnich (subiektywnych) doznań – zaspokojenie wzbogaca własne życie wewnętrzne
dążenie do zaspokojenia wyższych potrzeb przedstawia ogólny trend zmierzający w kierunku zdrowia a zmniejsza patologie (bo gatunek ludzki dziś został poniżony)
Psychologia - nauka duszy Etapy: spekulatywna (racjonalna) nauka o duszy substytucjonalnej, która posługuje się met. dedukcji. Met introspekcyjna - badanie bez udziału zmysłów, skupienie się na własnych myślach, badając duszę nie można się nią posługiwać. Dedukcja - wyodrębnienie wniosków z założeń z góry przyjętych, a założenia pochodzą ze źródeł religijnych, systemu metafizycznego. Naukowa (empiryczna) 1879 - 1.laboratorium psychologiczne. Psychologia jako nauka interesuje się faktami. Fakt - coś co zaszło w rzeczywistości. Klasy faktów: *f.czynności, *f.wytwory czynności, *f.cechy człowieka. Wszystkie te fakty przejawiają się w ludzkim zachowaniu.
Zachowanie to postępowanie podmiotu rozpatrywane w odniesieniu do określonego otoczenia i w danej jednostce czasu, ma zawsze jakiś sens, jest związane z poszukiwaniem jakiejś sytuacji, której podmiot potrzebuje by zmniejszyć napięcie w sobie. Zach. ma charakter reakcji przystosowawczej.
Przystosowanie do otoczenia - zdolność do takiego sterowania zachowaniem, które umożliwia osobnikowi utrzymanie się w stanie równowagi w warunkach danego środowiska. Warunki: 1.Wyraźny odbiór informacji, 2. Właściwe zinterpretowanie odebranych informacji, 3. Właściwe wykorzystanie w działaniu dobrze zinterpretowanych informacji.
Fazy procesu działania: 1. Wykrycie problemu, utrudnienia: *szum inf. *pojemność poznawcza, *wpływ emocji, *nasze postawy i cechy osobowości, *nieświadome mechanizmy obronne, 2. Analiza sytuacji problemowej (klasyfikacja), 3. Wytwarzanie pomysłów (wymaga myślenia twórczego), olśnienie, 4. Weryfikacja (sprawdzenie hipotez), 5. Przyjęcie pomysłu rozwiązania problemu.
Zachowanie relatywne - najprostsze zachowanie wywołane p
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)