To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Nazwa przedmiotu
PSYCHOLOGIA STRACHU
Semestr
Wymiar (h)
30 godzin
Prowadzący
Mgr Patrycja Gajda
Rygor
Liczba punktów ETCS
Forma zajęć
Zaliczenie w formie testu
Cel przedmiotu
Poznanie mechanizmów działania człowieka w sytuacjach zagrożenia. Uświadomienie sobie konsekwencji psychologicznych i fizjologicznych w sytuacjach trudnych i ekstremalnych.
Program przedmiotu
(proszę krótko - max 2-3 zdania - opisać każde zajęcia)
Wprowadzenie do psychologii emocji - ewolucja teorii emocjonalnych, różne podejścia do natury emocji i sposobu ich uzewnętrzniania.
Zrozumieć emocje. Typologia emocji. Pierwszeństwo stanów afektywnych nad reakcjami poznawczymi.
Funkcjonowanie człowieka w stanie silnego pobudzenia emocjonalnego.
Neurofizjologiczne podłoże reakcji emocjonalnych.
Pojęcie stresu. Mechanizmy powstawania reakcji stresowej.
Wpływ sytuacji stresowej na funkcjonowanie człowieka: reakcje fizyczne, fizjologiczne, emocjonalne.
Różne interpretacje sytuacji stresowych (stresor jako zagrożenie, jako krzywda i jako wyzwanie).
Rodzaje stresorów w zależności od stopnia kontrolności oraz czasu ich trwania. Stresory traumatycze: katastrofy, stres pourazowy, strata bliskiej osoby. Stresory chroniczne - powtarzające, trwające w czasie. Zagrożenia społeczne np.: utrata pracy, itp.
Style radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia: unikanie, ucieczka, walka.
Konsekwencje różnych stylów radzenia sobie ze stresem dla zdrowia. Funkcjonowanie w sytuacjach społecznych.
Indywidualne czynniki wpływające na intensywność reakcji stresowej. Moderatory: temperament, osobowość, inteligencja, posiadana wiedza, doświadczenia.
Psychologiczne strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych, ekstremalnych: zorientowanie na problem vs. zorientowanie na emocje.
Zagrożenia współczesnego świata (terroryzm, wojny), a zagrożenia egzystencjalne (lęk przed śmiercią, lęk przed pozbawieniem wolności, poszukiwanie sensu życia).
Mechanizmy obronne i dysonans poznawczy stosowane w sytuacjach zagrożenia zdrowia psychicznego, fizycznego bądź życia.
Jakie są możliwości zwiększania odporności; kształtowania konstruktywnego działania oraz minimalizowania siły odczuwanego strachu i zagrożenia.
(…)
….
Jakie są możliwości zwiększania odporności; kształtowania konstruktywnego działania oraz minimalizowania siły odczuwanego strachu i zagrożenia.
Literatura podstawowa
„PSYCHOLOGIA. Kluczowe koncepcje” tomV, Philip G. Zimbardo; Robert L. Johnson; Vivian McCann, Wydawnictwo Naukowe PWN tom II i V; „Inteligencja emocjonalna” Daniel Goleman, wyd. Media Rodzina.
Literatura uzupełniająca
„Człowiek w sytuacji stresu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)