Psychologia społeczna - Efekt pierwszeństwa

Nasza ocena:

5
Pobrań: 560
Wyświetleń: 3969
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychologia społeczna - Efekt pierwszeństwa - strona 1 Psychologia społeczna - Efekt pierwszeństwa - strona 2 Psychologia społeczna - Efekt pierwszeństwa - strona 3

Fragment notatki:

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

(…)

… Temat II Komunikacja niewerbalna, atrybucje, ukryte teorie osobowości
Arsons rozdział 4 „Spostrzeganie społeczne”
Codziennie zadajemy sobie pytanie co nas obchodzą inni ludzie. Dlaczego poświęcamy tyle czasu i energii na wyjaśnienie zachowań
innych? Ponieważ dzięki temu możemy łatwiej przewidzieć i zrozumieć nasz świat społeczny. Oglądanie świata i tworzenie o nim
wyobrażeń nazywamy spostrzeganiem społecznym.
Spostrzeganie społeczne- badanie, w jaki sposób tworzymy sobie wyobrażenia o innych ludziach i wyciągamy wnioski na ich temat.
Spostrzeganie społeczne dzieje się najczęściej przy pomocy komunikacji niewerbalnej.
Komunikacja niewerbalna- zamierzone lub nie zamierzone porozumiewanie się bez słów. Wskazówki niewerbalne obejmują wyraz
twarzy, ton głosu gesty, postawę i ruchy ciała…
… pojawia się określone zachowanie tego samego aktora wobec tych samych bodźców w
rożnych okolicznościach
Tabela przedstawia typy atrybucji występujące w zależności od aspektów informacyjnych
Powyższa tabela była jednak krytykowana przez innych badaczy za
- tworząc atrybucje większa uwagę przykuwamy do spójności i wybiórczości
- nie zawsze mamy niezbędną wiedzę o wszystkich trzech wymiarach
Podstawowy błąd…
… ułatwia zrozumienie dlaczego podstawowy błąd atrybucji jest tak
powszechny. Zwracamy większa uwagę na ludzi niż na otaczającą sytuację, bo sytuację trudno zobaczyć i poznać, nie doceniamy
wpływu sytuacji albo wręcz o niej zapominamy gdy wyjaśniamy zachowania innych.
Dwustopniowy proces tworzenia atrybucji
Dwustopniowy proces atrybucji- wyjaśnienie czyjegoś zachowania przez tworzenie automatycznych…
… uczuciową, to możemy sądzić, że postawy mogą pojawiać się bez pośrednictwa przekonań.
a) warunkowanie klasyczne- pojawienie się obiektu przed lub w towarzystwie dowolnej nagrody prowadzi do pozytywnej
postawy wobec tego obiektu, podczas gdy pojawienie się tego samego obiektu przed lub w towarzystwie jakiegoś zdarzenia
krzywdzącego prowadzi do wykształcenia się postawy negatywnej.
b) warunkowanie sprawcze…
… tym czynnikiem zwykle są krótkotrwałe;
• ORGANIZACJA PRZEKAZU – sposób zorganizowania treści przez nadawcę. Najważniejsze aspekty organizacji przekazu
to:
 kolejność argumentacji – skuteczność perswazji może być wywołana przez:
efekt pierwszeństwa – silniejsze oddziaływanie argumentów przekazanych jako pierwsze;
− efekt świeżości – silniejsze oddziaływanie argumentów podanych na końcu, a więc najświeższych…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz