Psychologia rozwojowa - omówienie(sem. II)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 602
Wyświetleń: 2709
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychologia rozwojowa - omówienie(sem. II) - strona 1 Psychologia rozwojowa - omówienie(sem. II) - strona 2 Psychologia rozwojowa - omówienie(sem. II) - strona 3

Fragment notatki:

mgr B. Myka -Litko,, Psychologia biegu życia, Cały materiał na zaliczenie
1. Główne działy psychologii rozwojowej Filogenetyczna- bada pochodzenie i rozwój procesów psychicznych w całym świecie zewnętrznym. Śledzi rozwój psychiki od jej najprostszych przejawów do świadomości człowieka. Ontogenetyczna- zajmuje się rozwojem osobniczym, czyli rozwojem człowieka jako jednostki w ciągu całego życia. 2. Okresy rozwoju człowieka (periodyzacja) w ujęciu współczesnej psychologii ontogenetycznej 1. Dzieciństwo -okres prenatalny- od poczęcia do narodzin-pierwsze 9 miesięcy życia, -okres wczesnego dzieciństwa- od narodzin do 3 rż. +podokres wieku niemowlęcego- od narodzin do końca 1rż. +podokres wieku poniemowlęcego od 2 do 3 rż. -okres średniego dzieciństwa- od 4 do 6 rż.(wiek przedszkolny) -okres późnego dzieciństwa- od 7 do 10-12 rż. 2. Adolescencja -podokres wczesnej adolescencji- od 10-12 do 15rż.(wiek dorastania) -podokres późnej adolescencji- od 16 do 20-23rż.(wiek młodzieńczy) 3. Dorosłość -okres wczesnej dorosłości- od 20-23 do 35-40rż. -okres średniej dorosłości- od 35-40 do 55-60rż. (wiek średni) -okres późnej dorosłości- od 55-60rż. i więcej (wiek starzenia się) 3. Przedmiot badań psychologii rozwojowej ontogenetycznej Psychologia ontogenetyczna - zadania, problemy badawcze: -W jaki sposób przebiega i czym się charakteryzuje proces rozwoju psychicznego? /ustala się stadia, okresy zmian i czym jest rozwój psychiczny/ -Jakie są właściwości psychiczne człowieka w różnych okresach życia /od poczęcia do starości/ np. rozwój mowy -Jakie są prawidłowości powstawania i rozwoju procesów psychicznych /czyli jakie zasady można wyodrębnić np. pojęcie stałości - przejście u dziecka od dwoistości do stałości - plastelina, kulka, kiełbasa/ -W jakich warunkach i pod wpływem jakich czynników dokonuje się rozwój i jakie prawa rządzą tym procesem? 5. Problemy badawcze (zadania) psychologii rozwoju człowieka Poznawcze: -zrozumienie i wyjaśnienie rozwoju psychicznego (jak przebiega ten proces i czym sie charakteryzuj, jakie sa prawidłowości kształtowania się i rozwijania, właściwości psychiki w różnych okresach rozwojowych, w jakich warunakch i pod jakim wpływem jakich czynników dokonuje się rozwój psychiczny) Praktyczne-stworzenie podstaw do: -prognozowania rozwoju -planowania różnych form interwencji w przebieg rozwoju -organizowania procesu nauczania i wychowania -organizowania środowiska wychowawczego 6. Prekursorzy psychologii rozwojowej -Gisela Lanurvie-Vief (wzrost i regres to elementy każdej restrukturyzacji występujące we wszystkich okresach życia. Rozwój ludzi dorosłych dokonuje się mimo występujących zmian uwsteczniających) -Paul Baltes (rozwój nie jest monolitem wyłącznie progresywnych lecz pewnym cyklem zmian, w tym również regresywnych występujących w każdym punkcie ontogenezy)

(…)

… -uniezależnienie myślenia od treściowego -krytycyzm 27. Adaptacja, asymilacja, akomodacja - pojęcie, przykłady. Adaptacja - zachowanie inteligentne pojawiające się w wyniku zetknięcia się aktywności podmiotu z określoną rzeczywistością. Na adaptację składa się asymilacja i akomodacja. Asymilacja - przyswajanie informacji o świecie zewnętrznym i włączanie ich do schematów poznawczych jakie podmiot w danym wieku posiada. Akomodacja - zmiany w schematach poznawczych podmiotu dostosowane do właściwości przedmiotów i całej sytuacji. 28. Centracja i decentracja w rozwoju poznawczym dziecka - centracja zwracanie uwagi na tylko jedną właściwość przedmiotu z pominięciem innych nawet bardzo ważnych (eksperymenty nad pojęciem stałości - kulka i kiełbaska z plasteliny) - decentracja to umiejętność wyobrażenia sobie formy…
… jest wykonanie czynności a nie odkrywanie prawdy -prowadzi do świadomości stałości przedmiotów świata zewnętrznego i elementarnego poczucia podmiotowości II okres wyobrażeń przedoperacyjnych: dziecko mówi, ma swoje symbole: -zdolność do myślenia symbolicznego - zdominowanego przez spostrzeżenia -egocentryzm - własny punkt widzenia -centracja - jeden wymiar rzeczywistością -brak odwracalności -brak antycypacji…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz