To tylko jedna z 16 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Psychologia Ogólna PSYCHOLOGIA - bada prawa zachowania osobników ( zwierząt i ludzi ), i wszelkie czynniki ( zewnętrzne - środowiskowe + wewnętrzne - osobowościowe ), które tym zachowaniem kierują.
Zachowanie jest warunkowe i przez czynniki środowiskowe ( nabyte ) i genetyczne ( wrodzone ) oraz poprzez interakcje tych czynników.
Psycholodzy ustalają pewne założenia co do postrzegania z świata. Zakładają, że:
pewne zdarzenia się powtarzają, więc można je przewidywać;
wszelkie zdarzenia mają przyczyny, więc można je badać;
jedyna wiedzą która jest istotna jest, jest wiedza empiryczna, oparta na badaniach empirycznych, dających się powtórzyć. Prawidłowość musi być stwierdzona przez wiele niezależnych grup badaczy.
Psychologia jako nauka : Opis rzeczywistość - posiada aparat pojęciowy, terminy zdefiniowane w dziedzinie wiedzy;
Wyjaśnianie zjawisk - dlatego ludzie zachowują się tak a nie inaczej, podać przyczyny tych zachowań; Przewidywanie - przewidzieć zachowania ludzkie, statystyka i psychologia posługuje się prawdopodobieństwem, rzadko się sprawdzają; Sterowanie - zachowaniem ludzi , nie ma 100% manipulowania ludźmi.
KIERUNKI PSYCHOLOGII wg. Prof. Kozieleckiego „ Koncepcje psychologiczne człowieka”
PODEJŚCIE BEHAWIORALNE - wg behawioryzmu podstawowych czynnikiem warunkującym zachowanie człowieka są bodźce z otoczenia.
PODEJŚCIE PSYCHODYNAMICZNE - najważniejszymi czynnikami są czynniki wewnętrzne np. motywy, pragnienia, prośby, potrzeby.
PODEJŚCIE POZNAWCZE - na zachowanie człowieka wpływają odbierane informacje z otoczenia przetworzone przy pomocy struktur poznawczych naszego umysłu.
BEHAWIORYZM Człowiek jest istotą reaktywną. Zachowanie człowieka opisuje formuła S - R ( bodziec - reakcja ) = istota koncepcji behawiorystycznej. Osobowość nie wpływa na zachowania człowieka. Nauka nie bada zjawisk nieobserwowalnych, metafizycznych takich jak : osobowość, świadomość. Możliwości uczenia się człowieka są nieograniczone, należy tylko odpowiednio dobrać bodźce.
Źródła :
Laboratorium Pawłowa - Rosja - warunkowanie klasyczne ( pies ) Badania w USA - Watson, Tolman, Skinner - warunkowanie instrumentalne.
WARUNKOWANIE KLASYCZNE Badali zwierzęta ( psa ) ich wyższą czynność nerwową, odruchy. Zaobserwował czynniki bezwarunkowe wtedy, gdy ich nie powinno być. Czynniki bezwarunkowe występują wtedy gdy zadziała dany bodziec, bez udziału świadomości, np. wydzielanie śliny → gdy mamy co trawić.
Pawłow - przed porą jedzenia pies wydzielał ślinę, nie mając nic do trawienia - pojawił się odruch bezwarunkowy.
(…)
… emocjonalnej;
tworzy hermetyczny język, trudno ją przekazać.
PROCES EMOCJONALNY
Komponent :
fizjologiczny - mówi o nasileniu emocji;
emocjonalny - mówi o treści informacji Ad. a ) FIZJOLOGICZNY Przysadka mózgowa - pobudzenie - hormony - nadnercza ( adrenalina i noradrenalina ). Występuje 7 emocji podstawowych, przy rozpoznawaniu i ocenianiu istnieje zgodność:
strach
zdziwienie szczęście gniew smutek wstręt…
… powinna być wyraźnie oddzielona od fazy 3, nie można tych dwóch faz łączyć.
jest obarczona pewnymi zjawiskami psychologicznymi Efekty obronne :
Efekt emocjonalny, ojcowski - przywiązujemy się emocjonalnie do jednego z rozwiązań i nie dostrzegamy żadnych z zagrożeń z nim związanych;
Efekt pierwszeństwa - jest on bardzo ogólny, występuje w różnych sytuacjach - traktujemy pierwsze informacje na dany temat jako najlepsze…
…, minimalizuje wszystko to co przynosi przykrość, ból;
teoria gier - zakłada, że jeżeli jedna osoba wygrywa to druga musi przegrać. Wynik musi wynosić zero.
Ludzie przy podejmowaniu decyzji nie są racjonalni. Wybierają pierwsze rozwiązanie, które przyjdzie im na myśl. Często w analizie występują sprzeczności np. często zmieniamy kryteria podejmowania decyzji. Ludzie kierują się heurystykami, które obniżają…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)