PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA Rozdział I Psychologia humanistyczna powstała w latach 60. XX wieku. Jej wybitni przedstawiciele to Maslow i Rogers . W koncepcji tej szukano odpowiedzi na pytanie, jak człowiek zdrowy może się samorozwijać. Człowiek składa się z „ja” i „organizmu” , które tworzą całość. Człowiek i świat społeczny tworzą jednolity system. Człowiek, który stracił swoją tożsamość, jest pełen lęku
Jeśli człowiek chce żyć zgodnie ze swoją naturą, to musi stanowić harmonijną całość, gdzie „ja” i „organizm” tworzą osobę. Podstawową właściwością natury ludzkiej jest rozwój uwarunkowany czynnikami wewnętrznymi Człowiek to ciągły proces (Rogers). Złe warunki, napięcia interpersonalne, konflikty wewnętrzne uniemożliwiają i blokują samorozwój. Osoba, która się nie rozwija, nie jest w pełni zdrowa
Motywacja: dążenie do samorealizacji . (człowiek jest z natury dobry)
Realizowanie się poprzez miłość
Miłość typu D - potrzeba, nastawiona na konsumpcje, egoistyczna
Miłość typu B - autentyczny stosunek dwóch kochających się ludzi (;d), stanowi akt rozwoju jednostki
Zachowanie warunkowane jest przez teraźniejszość
Samorealizacja jest darem, który nie każdy umie wykorzystać
Techniki badawcze:
Self reports osób
Q-sort - podzielenie kart z napisami na kategorie
Badania ek sperymentalne (LSD-25)
Terapia skoncentrowana na pacjencie (Rogers) - zachowanie terapeuty powinno być kongruentne (zgodne z przekonaniami), powinien on bezwarunkowo akceptować pacjenta i wczuć się w osobiste doświadczenia pacjenta. Grupy spotkaniowe - ich celem jest przyspieszenie osobistego rozwoju, poprawa stosunków interpersonalnych itd. W grupie istnieje facylitator odpowiedzialny za odpowiedni nastrój, klimat.
Zasady wychowania humanistycznego (Heath):
Dążenie do integracji osobowości
Rozwój autonomii jednostki
Kształtowanie postaw allocentrycznych
Poszerzanie świadomości
Formułowanie tożsamości
Podsumowanie: dwa podejścia do wiedzy psychologicznej
Podejście eklektyczne : Aby stworzyć ogólnie akceptowaną psychologię, trzeba połączyć wiele jej koncepcji, bo każda wniosła coś oryginalnego do tej nauki. Podejście klasyczne : Badacz musi dokonać wyboru, bo koncepcje są wzajemnie sprzeczne i konkurencyjne.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)