Przyrodnicze podstawy projektowania i eksploatacji portów

Nasza ocena:

3
Pobrań: 168
Wyświetleń: 1134
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przyrodnicze podstawy projektowania i eksploatacji portów  - strona 1

Fragment notatki:

1. Tonaż rejestrowy statku. -pojemność rejestrowa brutto (tonaż rejestrowy brutto) jest to łączna pojemność wszystkich zamkniętych pomieszczeń statku we- wnątrz kadłuba i w nadbudówkach. Ustala się go na podstawie pomiarów całej wew. pojemności statku pod górnym pokładem, oraz   tych nadbudówek, które są przeznaczone do przewozu ładunków, wyposażenia, prowiantu, załogi i pasażerów.  -pojemność rejestrowa netto jest to pojemność pomieszczeń statku przeznaczonych do przewozu ładunków i pasażerów-tych po- mieszczeń, które służą bezpośrednio celom zarobkowym statku -nośność statku DWT oznacza ciężar jaki statek może przyjąć w granicach swojego maksymalnego zanurzenia. -nośność brutto-ciężar ładunku, paliwa, zapasów, załogi i pasażerów wraz z bagażem, jaki statek może przyjąć w granicach max.   zanurzenia -nośność netto-ustala się przez odjęcie od nośności brutto ciężaru zapasów, paliwa oraz załogi i pasażerów wraz z bagażem. -wyporność-ciężar statku przy danym zanurzeniu [t] -objętość zanurzonej części podwodnej kadłuba * gęstość wody  -ładunkowa=cięzar kadłuba + wyposażenie +     zapasy + załoga + ładunek   -bezładunkowa=ciężar kadłuba + wyposażenie +     zapasy 2.Współczynnik przestrzenności statku-zależność pomiędzy pojemnością ładunkową statku a nośnością netto. Określa ile cuft lub  cbm pojemności ładunkowej statku przypada na jedną tonę nośności netto statku  Kst=O/Dn  O-pojemność ładunkowa statku Liczbę ton ładunku jaką możemy załadować do danej ładowni obliczamy: X=O/Kst O- pojemność ładunkowa ładowni Współczynnik sztauerski ładunku wyraża stosunek objętości jaką zajmuje w danych warunkach określona partia ładunkowa do jej  ciężaru. Czyli jaką objętość w ładowni zajmuje jednostka wagowa określonego ładunku.  Współczynnik sztauerski uwzględnia stratę sztauerską.  Wq=Kł+S=V/Q+S  Wq-współczynnik sztauerski ładunku Kł  -współczynnik przestrzenności ładunku V  -objętość partii ładunkowej Q  -ciężar partii ładunkowej S  - strata sztauerska 3. Wykorzystanie nośności i pojemności ładunkowej-wiąże się z podziałem ładunków na ciężkie i lekkie. Jako granicę podziału  przyjmuje się współczynnik sztauerski = 40 cuft/t lub też 50. Ładunki ciężkie mają współczynnik sztauerski mniejszy od 40/50, a  lekkie Wq40/50 KstWq  -ładunek ciężki na statku, statek wykorzystany całkowicie pod względem nośności, częściowo wykorzystana pojemność ła- dunkowa. Stopień wykorzystania pojemności ładunkowej P0=Wq/Kst*100% Kst

(…)


odległości .
Fracht w przewozach kontenerowych
1. metoda budowy stawki frachtowej opartej na wartości ładunku - oparcie się na taryfach tradycyjnych sprzężone ze stoso waniem rabatów dla ładunków skonteneryzowanych oraz wsparte systemem stawek minimalnych od kontenera (value of service )
2. stawka frachtowa oparta na koszcie usługi (cost of service ) . metoda stawek kosztowych opiera się na założeniu…
… portowe
-oblicza się koszty stałe
-oblicza się łączne koszty
Dokonuje się dwóch wersji obliczenia:
1.Fracht (100%)- prowizja 10%=90%
ilość ładunku * 0.9=x
łączne koszty / x = stawka minimalna
2. Fracht (100%)- prowizja 10%-20%zysku=70%
ilość ładunku * 0.7 = x
łączne koszty /x = stawka dla zakładanego zysku 20%
Pytanie dodatkowe:
Różnice czarter na czas - czarter na podróż.
1. na podróż
armator…
…, nie ma zastosowania obliczanie kosztów frachtu na podstawie kosztów armatora, w żegludze liniowej stowarzyszenie firm przewozowych decyduje o stawce frachtowej, mimo że koszty przewozowe poszczególnych armatorów są różne.
Jednostki Frachtowe: tona metryczna 1000 kg, tona angielska 1016 kg, tona ameryk. 907 kg,
1 m3, 1000 stóp3, tona morska 40 stóp3, 1 sztuka, 1 TEU
fracht od wartości:
M-od objętości, W -od wagi. M/W -które korzystniejsze
Fracht minimalny-za przewóz ładunków których ciężar lub objętość są mniejsze od ustalonych w taryfie jednostek frachtowych.
Dodatki -pobierane ze względu na dodatkowe koszty ponoszone przez przewoźnika z racji opakowań lub ich masy oraz z powodu
podniesienia kosztów własnych transportu .
- dodatek :
• nadmierna masa (powyżej 2-3 ton )
• nadmierne długości (10-12 m)
• strefowy - jeżeli statek…
…) wówczas koszty ponosi armator,
b)dotyczy praw związanych z odpowiedzialnością czarterującego (siła wyższa. sztorm, uszkodzenie statku przez ładunek, mielizna) płaci czarterujący.
Koszt stały jest stały względem wielkości pracy przewozowej statku(produkcji statku), jest funkcją czasu.
20. Kontrakt przewozowy-umowa, której istotą jest przewóz dużej ilości ładunku, najczęściej jednorodnego w dłuższym…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz