To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przykłady mostów belkowych z pomostami z elementów klejonych sprężonych prętami stalowymi
Most w Zagrzebiu przez kanał, Chorwacja
Obiekt został oddany do użytku w 1999 roku (rys. 6.21 w 6.23) [149]. Jest to konstrukcja swobodnie podparta o rozpiętości 17,0 m i szerokości jezdni równej 5,5 m. Konstrukcja nośna składa się z czterech belek z drewna klejonego o przekroju 18 x 100 cm. Ich rozstaw w osiach wynosi 180 cm. Dźwigary główne są stężone poprzecznicami wykonanymi także z drewna klejonego o wymiarach 14 x 50 cm, rozstawionych na długości mostu co 212,5 cm. Górne powierzchnie dźwigarów i poprzecznie znajdują się na tym samym poziomie. Do tak utworzonego rusztu przymocowany jest pomost o grubości 16 cm, który tworzy pięć klejonych paneli o szerokości 118 cm. Jego szerokość całkowita równa jest 5,9 m. W połowie wysokości pomostu wywiercono w odstępach co 80 cm otwory o średnicy 0 36 mm dla przepuszczenia przez nie prętów ze stali St 52 o średnicy 0 24 mm. Pomost połączono z rusztem sworzniami o średnicy
0 16 mm. które sprężono siłą równą maksymalnie 60 kN.
Drugorzędne elementy konstrukcyjne i wyposażenie są połączone z konstrukcją nośną za pomocą śrub M16. Poręcze zostały wykonane z litego drewna dębowego. Nawierzchnię przewidziano jako bitumiczną o grubości 6 cm.
Materiałem, z którego wykonano klejoną konstrukcję mostu było drewno sosnowe i świerkowe. Poszczególne warstwy miały grubość 32,0 mm. Wszystkie elementy stalowe były galwanizowane.
Most zaprojektowano na obciążenie tłumem równym 5,0 kN/m2 rozłożonym na całej powierzchni pomostu i pojazdem o nacisku na oś równym 60 kN.
Innym przykładem konstrukcji sprężanych są elementy wykonane w technologii SCL (Structural Composite Lumber). Opis tej technologii oraz wad i zalet takich elementów konstrukcyjnych przedstawiono w rozdziale 3.6.7. Poniżej opisano dwa mosty wykonane z takich elementów.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)