Przygotowanie kampanii lobbingowej-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 133
Wyświetleń: 728
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przygotowanie kampanii lobbingowej-opracowanie - strona 1 Przygotowanie kampanii lobbingowej-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Przygotowanie kampanii lobbingowej
1. Dogłębna analiza problemu
zrozumienie istoty problemu - analiza jego aspektów ekonomicznych, społecznych i politycznych
poznanie celów i argumentów oponentów
zidentyfikowanie decydentów i zbadanie ich nastawienia
2. Analiza możliwych scenariuszy zdarzeń
próba przewidzenia scenariuszy zdarzeń
sporządzenie listy alternatywnych celów i zadań do realizacji - ustalenie hierarchii ich ważności
3. Wybór ostatecznego celu do realizacji
4. Stworzenie planu kampanii lobbingowej
dobranie najwłaściwszych metod realizacji celów
ustalenie harmonogramu działań
opracowanie budżetu
5. Realizacja kampanii
6. Zakończenie kampanii
poinformowanie o wynikach
podziękowanie za udział w kampanii
przygotowanie sprawozdania z jej przebiegu oraz rejestru kontaktów
7. Ocena uzyskanego efektu
Przykładowe metody i środki wykorzystywane w lobbingu:
spotkania bezpośredni (formalne i nieformalne)
spotkanie jeden na jednego
telefonowanie
seminaria, sympozja, dyskusje
ekspertyzy
media relations
organizacja protestów, strajków, przemarszy
kampania pisania listów
zbieranie podpisów pod petycjami
budowanie koalicji
pozyskiwanie charyzmatycznych osobowości nacisk oddolny, polegający na mobilizacji opinii publicznej
Kto może być lobbystą w Polsce
Zgodnie z ustawą zawodowym lobbystą jest każdy podmiot (przedsiębiorca lub osoba fizyczna nie będąca przedsiębiorą) podejmujący zarobkową działalność na rzecz osób trzecich w celu uwzględnienia w procesie stanowienia prawa interesów tych osób. Działalność może być prowadzona na podstawie zwykłej umowy cywilnoprawnej. Aby jednak móc wykonywać zawód lobbysty trzeba uzyskać wpis do oficjalnego rejestru, tzw. rejestru podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową. Wpis dokonywany jest na podstawie zgłoszenia osoby zainteresowanej. Rejestr jest prowadzony przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej (obecnie MSWiA). Rejestr jest jawny.
Rzecznictwo interesów nie należy do łatwych. Wymaga dużego doświadczenia, wiedzy specjalistycznej oraz dokładnej znajomości procesów i procedur legislacyjnych. Lobbiści powinni posiadać szeroką sieć kontaktów, z łatwością poruszać się w świecie polityki, znać różne niuanse i niepisane zasady, jakie tam obowiązują. Potrzebny jest także takt, dyplomacja oraz umiejętność przekonywania. Lobbyści powinni być świadomi swej społecznej odpowiedzialności i przestrzegać określonych norm etycznych. Według Hamiltona i Hocha do najważniejszych z nich należą: ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz