To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przewoźnicy kolejowi i ich przedstawiciele (agenci) •W Polsce od 1 stycznia 1999 roku obowiązuje nowy podział kompetencji w Polskich Kolejach Państwowych S.A., które podzielono na 9 rynków: 1.Rynek paliw płynnych i produktów chemicznych (siedziba – Warszawa); 2.Rynek przewozów tranzytowych (Warszawa); 3.Rynek przewozów intermodalnych (Warszawa); 4.Rynek artykułów rolnych i drewna (Poznań); 5.Rynek surowców i wyrobów hutniczych (Kraków); 6.Rynek materiałów budowlanych (Wrocław); 7.Rynek wyrobów przemysłowych (Gdańsk); 8.Rynek paliw stałych (Katowice); 9.Rynek przewozów promowych (Szczecin). W Europie występują różne szerokości torów kolejowych: 1.o prześwicie 1435 mm (sieć normalnotorowa – najbardziej powszechna); 2.o prześwicie ponad 1435 mm (sieć szerokotorowa – spotykana m.in. w Rosji i krajach byłego ZSRR [1520 mm], Finlandii i Norwegii [1524 mm], Portugalii [1665 mm], Hiszpanii [1674 mm]); 3.o prześwicie poniżej 1435 mm (sieć wąskotorowa – o znaczeniu lokalnym). Zasady w przewozach kolejowych •Zasada swobody frankowania (opłacania) należności przewozowych mówi, że należności może opłacić albo nadawca, albo odbiorca. •Nadawca wypełniając list przewozowy określa, jakie należności opłaci (rubryka 24 listu przewozowego CIM). •Pozostałe należności musi uiścić odbiorca (jednak jeśli odbiorca odmówi przyjęcia przesyłki, to należności przekazane odbiorcy musi pokryć nadawca). •W przewozach kolejowych stosuje się wagony będące własnością kolei i podlegające umowie RIV (dla CIM) oraz wagony prywatne (oznaczone literą P i podlegające umowie RIP). •Wykorzystanie wagonów prywatnych wiąże się ze zniżkami taryfowymi, które mogą sięgać nawet 15%.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)