Przewozy kolejowe - opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 833
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przewozy kolejowe - opracowanie - strona 1 Przewozy kolejowe - opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

  Przewoźnicy kolejowi i ich przedstawiciele (agenci)     •W Polsce od 1 stycznia 1999 roku obowiązuje nowy podział kompetencji w  Polskich Kolejach Państwowych S.A., które podzielono na 9 rynków:   1.Rynek paliw płynnych i produktów chemicznych (siedziba – Warszawa);   2.Rynek przewozów tranzytowych (Warszawa);   3.Rynek przewozów intermodalnych (Warszawa);   4.Rynek artykułów rolnych i drewna (Poznań);   5.Rynek surowców i wyrobów hutniczych (Kraków);   6.Rynek materiałów budowlanych (Wrocław);   7.Rynek wyrobów przemysłowych (Gdańsk);   8.Rynek paliw stałych (Katowice);   9.Rynek przewozów promowych (Szczecin).       W Europie występują różne szerokości torów kolejowych:     1.o prześwicie 1435 mm  (sieć normalnotorowa – najbardziej powszechna);   2.o prześwicie ponad 1435 mm  (sieć szerokotorowa – spotykana m.in. w Rosji i  krajach byłego ZSRR [1520 mm], Finlandii i Norwegii [1524 mm], Portugalii [1665  mm], Hiszpanii [1674 mm]);   3.o prześwicie poniżej 1435 mm  (sieć wąskotorowa – o znaczeniu lokalnym).       Zasady w przewozach kolejowych     •Zasada swobody frankowania (opłacania) należności przewozowych mówi, że  należności może opłacić albo nadawca, albo odbiorca.   •Nadawca wypełniając list przewozowy określa, jakie należności opłaci (rubryka  24 listu przewozowego CIM).   •Pozostałe należności musi uiścić odbiorca (jednak jeśli odbiorca odmówi  przyjęcia przesyłki, to należności przekazane odbiorcy musi pokryć nadawca).   •W przewozach kolejowych stosuje się wagony będące własnością kolei i  podlegające umowie RIV (dla CIM) oraz wagony prywatne (oznaczone literą P i  podlegające umowie RIP).   •Wykorzystanie wagonów prywatnych wiąże się ze zniżkami taryfowymi, które  mogą sięgać nawet 15%.         ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz