Przetwarzanie tekstów 2 - wykład.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 28
Wyświetleń: 791
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przetwarzanie tekstów 2 - wykład. - strona 1 Przetwarzanie tekstów 2 - wykład. - strona 2 Przetwarzanie tekstów 2 - wykład. - strona 3

Fragment notatki:

Technologie Informacyjne 2012‐02‐12 1 Technologie  informacyjne Andrzej Wal PRZETWARZANIE TEKSTÓW  • Praca z dużymi dokumentami (spisy treści, indeksy,  bibliografia)  • Wzory i równania • przykłady alternatywnych edytorów tekstu:  • Open Office  • Latex Spis treści • Standardowy spis treści powstaje na podstawie  zastosowanych w dokumencie stylów: „Nagłówek 1”,  „Nagłówek 2”, … Fragmenty tekstu sformatowane tymi  stylami są ujęte w spisie treści. Ma on strukturę  hierarchiczną z poziomem najwyższym odpowiadającym  „1”, a kolejne poziomy niższe mają dalsze numery.  • Spis treści wstawiany jest poleceniem [Odwołania] [Spis  treści] • Wstawiony spis można aktualizować, w przypadku zmiany  tekstu dokumentu, poleceniem [Aktualizuj spis].  Technologie Informacyjne 2012‐02‐12 2 Spis treści • Zdefiniowane style spisu treści można wybierać w oknie  dialogowym [Odwołania][Spis treści] [Wstaw spis treści] dostępne formaty liczba poziomów  spisu treści hiperłącza ułatwiające  czytanie dokumentu na  ekranie modyfikacja stylu spisu  treści (tworzenie stylu  niestandardowego) Bibliografia • Bibliografia to zestawienie źródeł (książek, artykułów,  stron internetowych) wykorzystany przy pisaniu  dokumentu. • Przy wstawianiu nowego cytatu, należy dodać nowe  źródło do istniejącej listy. Narzędzia dostępne są na karcie  [Odwołania] Najpierw określamy styl cytowania.  • Dodajemy nowe źródło i wpisujemy potrzebne dane.  • Jeśli źródło już wcześniej zostało wpisane, wybieramy go z listy.  • W miejscu kursora pojawia się, zgodnie z wybranym stylem,  odwołanie do cytowanej literatury. • W każdej chwili możemy wstawić cytowaną bibliografię,  zazwyczaj na końcu dokumentu, poleceniem [Odwołanie]  [Bibliografia].  Technologie Informacyjne 2012‐02‐12 3 Zarządzanie źródłami • Lista zdefiniowanych źródeł zapisywana jest na  komputerze użytkownika. Dostęp do nich umożliwia  przycisk [Zarządzaj źródłami] na karcie [Odwołania]. źródła dostępne  w bieżącym  dokumencie źródła dostępne  w bieżącym i  innych  dokumentach wyszukiwanie  źródła Indeks • Indeks to zbiór haseł oznaczonych w dokumencie wraz z  numerami stron, na których występują. • Oznaczanie haseł (słów kluczowych, np. nazwisk, nazw  własnych …) w dokumencie: – zaznaczamy fragment tekstu – wybieramy polecenie [Oznacz]  na karcie [Odwołania] – naciskamy przycisk [Oznacz] w pojawiającym się okienku  dialogowym • Po oznaczeniu wszystkich słów 

(…)

…. Skompilowany dokument
otwieramy w przeglądarce formatu „pdf”
6
Technologie Informacyjne
2012‐02‐12
Przykładowe kody formatujące
tekst pomiędzy nawiasami {} jest pogrubiony
tekst pomiędzy nawiasami {} jest pochylony
tekst pomiędzy nawiasami {} jest podkreślony
tekst pomiędzy poleceniami \begin{large} i 
\end{large} będzie powiększony
Efekt kompilacji
Przykładowe kody formatujące
• Istnieje wiele pakietów…
… Informacyjne
2012‐02‐12
• Praca z edytorem jest podobna do
pracy z edytorem Word w wersjach poprzednich, tj. XP i 
2003. Posiada rozwijalne menu oraz paski narzędziowe z 
ikonami. Pracuje w trybie WYSIWYG.
• Zapisuje i odczytuje dokumenty w wielu formatach: np. 
„odt”, „doc”, „rtf”.
• Jest darmowy.
• Oferuje wstawianie grafiki, tabel, indeksu, bibliografii, 
wzorów, tworzenie korespondencji seryjnej…
… jest kompilowany przez system 
LATEX dając w wyniku dokument w wersji gotowej do 
wydruku w formatach „dvi” lub „pdf”.
• Istnieje wiele zdefiniowanych klas dokumentów 
(zestawów formatowań realizowanych w procesie 
kompilacji) ułatwiających przygotowanie zaawansowanych 
dokumentów.
• System wykorzystywany najczęściej do składania tekstów 
naukowych z dużą ilością wzorów.
• Twórcą systemu jest Leslie Lamport.
5…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz