To tylko jedna z 8 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Technologie Informacyjne 2012‐02‐12 1 Technologie informacyjne Andrzej Wal PRZETWARZANIE TEKSTÓW • Praca z dużymi dokumentami (spisy treści, indeksy, bibliografia) • Wzory i równania • przykłady alternatywnych edytorów tekstu: • Open Office • Latex Spis treści • Standardowy spis treści powstaje na podstawie zastosowanych w dokumencie stylów: „Nagłówek 1”, „Nagłówek 2”, … Fragmenty tekstu sformatowane tymi stylami są ujęte w spisie treści. Ma on strukturę hierarchiczną z poziomem najwyższym odpowiadającym „1”, a kolejne poziomy niższe mają dalsze numery. • Spis treści wstawiany jest poleceniem [Odwołania] [Spis treści] • Wstawiony spis można aktualizować, w przypadku zmiany tekstu dokumentu, poleceniem [Aktualizuj spis]. Technologie Informacyjne 2012‐02‐12 2 Spis treści • Zdefiniowane style spisu treści można wybierać w oknie dialogowym [Odwołania][Spis treści] [Wstaw spis treści] dostępne formaty liczba poziomów spisu treści hiperłącza ułatwiające czytanie dokumentu na ekranie modyfikacja stylu spisu treści (tworzenie stylu niestandardowego) Bibliografia • Bibliografia to zestawienie źródeł (książek, artykułów, stron internetowych) wykorzystany przy pisaniu dokumentu. • Przy wstawianiu nowego cytatu, należy dodać nowe źródło do istniejącej listy. Narzędzia dostępne są na karcie [Odwołania] Najpierw określamy styl cytowania. • Dodajemy nowe źródło i wpisujemy potrzebne dane. • Jeśli źródło już wcześniej zostało wpisane, wybieramy go z listy. • W miejscu kursora pojawia się, zgodnie z wybranym stylem, odwołanie do cytowanej literatury. • W każdej chwili możemy wstawić cytowaną bibliografię, zazwyczaj na końcu dokumentu, poleceniem [Odwołanie] [Bibliografia]. Technologie Informacyjne 2012‐02‐12 3 Zarządzanie źródłami • Lista zdefiniowanych źródeł zapisywana jest na komputerze użytkownika. Dostęp do nich umożliwia przycisk [Zarządzaj źródłami] na karcie [Odwołania]. źródła dostępne w bieżącym dokumencie źródła dostępne w bieżącym i innych dokumentach wyszukiwanie źródła Indeks • Indeks to zbiór haseł oznaczonych w dokumencie wraz z numerami stron, na których występują. • Oznaczanie haseł (słów kluczowych, np. nazwisk, nazw własnych …) w dokumencie: – zaznaczamy fragment tekstu – wybieramy polecenie [Oznacz] na karcie [Odwołania] – naciskamy przycisk [Oznacz] w pojawiającym się okienku dialogowym • Po oznaczeniu wszystkich słów
(…)
…. Skompilowany dokument
otwieramy w przeglądarce formatu „pdf”
6
Technologie Informacyjne
2012‐02‐12
Przykładowe kody formatujące
tekst pomiędzy nawiasami {} jest pogrubiony
tekst pomiędzy nawiasami {} jest pochylony
tekst pomiędzy nawiasami {} jest podkreślony
tekst pomiędzy poleceniami \begin{large} i
\end{large} będzie powiększony
Efekt kompilacji
Przykładowe kody formatujące
• Istnieje wiele pakietów…
… Informacyjne
2012‐02‐12
• Praca z edytorem jest podobna do
pracy z edytorem Word w wersjach poprzednich, tj. XP i
2003. Posiada rozwijalne menu oraz paski narzędziowe z
ikonami. Pracuje w trybie WYSIWYG.
• Zapisuje i odczytuje dokumenty w wielu formatach: np.
„odt”, „doc”, „rtf”.
• Jest darmowy.
• Oferuje wstawianie grafiki, tabel, indeksu, bibliografii,
wzorów, tworzenie korespondencji seryjnej…
… jest kompilowany przez system
LATEX dając w wyniku dokument w wersji gotowej do
wydruku w formatach „dvi” lub „pdf”.
• Istnieje wiele zdefiniowanych klas dokumentów
(zestawów formatowań realizowanych w procesie
kompilacji) ułatwiających przygotowanie zaawansowanych
dokumentów.
• System wykorzystywany najczęściej do składania tekstów
naukowych z dużą ilością wzorów.
• Twórcą systemu jest Leslie Lamport.
5…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)