To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przesłanki ograniczeń wolności i praw człowieka: Prawa jednostki nie mogą być traktowane w sposób abstrakcyjny. Każda jednostka żyje w społeczeństwie, a stanowione przez nie prawo musi uwzględniać nie tylko jej interesy ale także i interesy ogółu. Rodzi to z kolei konieczność ograniczania praw jednostki aby zapobiec realnym lub tylko potencjalnym ich kolizjom z interesami całego społeczeństwa. Związki i wzajemne zależności pomiędzy poszczególnymi prawami jednostki również implikują potrzebę ich rozgraniczenia, określenia ich granic. Zagadnienia związane z ograniczeniami praw jednostki: -bezpieczeństwo jednostki co do zdrowia, życia, mienia, moralności społecznej, środowiska naturalnego, wolności i praw innych osób. Należy pamiętać że w sytuacji spełnienia choćby jednej przesłanki określonej w przepisie art.31 ust.3 Konstytucji RP budziły i nadal budzą żywe zainteresowanie nie tylko tych, którzy stanowią prawo, ale także tych którzy je stosują i interpretują; -osobiste te ograniczenia związane są z określeniem zakresu podmiotowego praw jednostki. Niektóre prawa przysługują tylko pewnym kategoriom osób np. obywatelom, kobietom. W szczególnych przypadkach prawa jednostki mogą zostać dodatkowo ograniczone ze względu na podległe jej reżimom specjalnym wynikającym np. ze stosunku podległości służbowej (urzędnicy, żołnierze); -immanentne są to granice wyznaczone przez znaczenie pojęć użytych w normach prawnych dotyczących praw jednostki (np. wyznanie, sumienie, informacja) i związane z istotą chronionego przez nie dobra; -systemowe ograniczenia te wynikają z miejsca normy prawnej w hierarchii aktu prawnego, jego budowy lub związków i zależności pomiędzy poszczególnymi prawami jednostki.
Klauzule ograniczające prawa i wolności jedn. Zagadnienia związane z ograniczeniami praw jedn. budziły i nadal budzą zainteresowanie nie tylko tych którzy stanowią prawo ale także tych którzy je stosują i interpretują. Jednak w literaturze teoretycznej na ten temat w aktach prawnych czy też w orzecznictwie sądów nie doszło do wprowadzenia zasad i poglądów które byłyby powszechnie zaakceptowane i przyjęte. Zgodnie z zasadą wyrażoną w przepisach art. 31 ustawy 3 Konstytucja RP ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być: ~ustanowione tylko w ustawie czyli przewidziane przez prawo ~ i tylko wtedy gdy są konieczne w demokratycznym państwie. Zatem granice gwarantowanych konstytucyjnie wolności i praw jedn. musi po 1 przewidywać ustawa w sposób wyczerpujący, czytelny, jasny dla obywatela oraz nie budzący wątpliwości kto, kiedy i dlaczego musi się zachować w określony sposób zgodnie z zasadą precyzyjności. Po2 teksty tych aktów prawnych muszą, być powszechnie dostępne, jeżeli jest to niemożliwe po przez publikacje powinny być ogłoszone w inny sposób np. po przez rozplakatowanie, przez radio. Po 3 działanie organizujące wolność i prawo jedn. muszą być dostatecznie uzasadnione. Do sytuacji mogących uzasadnić te ograniczenia zaliczamy: * zbrojne konflikty (wojny) * wewnętrzne kryzysy polityczne * epidemie oraz kryzysy ekonomiczne. „Pojęcie konieczne w demokratycznym państwie” określa pod kątem następujących przesłanek - zagrożenia dla tych państw oraz jedn. które muszą mieć charakter rzeczywisty, nie zaś potencjalny czy hipotetyczny. Trzeba je odnosić do charakteru państwa, ponieważ państwo państwu nierówne- ponadto konieczne w demokratycznym państwie określa się pod kątem następujących zagrożeń: *bezpieczeństwa państwa zew. i wew. *
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)