Przemiany w mediach w latach 90

Nasza ocena:

5
Pobrań: 189
Wyświetleń: 1190
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przemiany w mediach w latach 90 - strona 1 Przemiany w mediach w latach 90 - strona 2 Przemiany w mediach w latach 90 - strona 3

Fragment notatki:


MEDIA W POLSCE
WYKŁAD 11
by Michalina 18.05.2007
Przemiany w mediach w latach 90 W latach 90 można wyróżnić 5 okresów - do tej pory w sumie 7.
Faza żywiołowego entuzjazmu nowych wydawców i nadawców oraz wymuszonych przekształceń starych tytułów prasowych (maj '89 czyli odkąd pojawiła się Gazeta Wyborcza do połowy roku '91)
Faza pozornej stabilizacji i zmian podskórnych w radiu i prasie (druga połowa '91 do końca 1992 )
Faza otwartej walki o rynek mediów, zwłaszcza audiowizualnych ('93 do sierpień '94)
Faza zagospodarowania rynku po pierwszym procesie koncesyjnym i inwazji tygodników niemieckich (wrzesień '94 do koniec '96)
Faza nowego podziału rynku mediów i postępującej specjalizacji ('97 - 2000)
Faza rosnącej dominacji mediów elektronicznych w char. kryzysu ekonomicznego (2001 - 2003)
Faza przebudowy oferty mediów tradycyjnych przed inwazją nowych technologii medialnych (2004 - koniec 2006)
Faza … jeszcze nienazwana… „kobieca intuicja którą się gościnnie czasem posługuję mówi mi, że teraz jest ósma faza” - rzekł Pan Doktor… Ad. 1.
Okrągły Stół etc;
Inflacja=240%
Bezrobocie=6,5%
Liberalizacja, zniesienie cenzury, nowelizacja prawa prasowego, koniec monopolu państwa w dziedzinie telekomunikacji, wybory samorządowe, prezydenckie;
Prasa codzienna: powstanie Gazety Wyborczej (GW), pierwszy etap transformacji dzienników RSW - pojawia się grupa Roberta Hersanta francuskiego magnata prasowego, który zainwestował w kilka polskich dzienników, powstają 22 dzienniki lokalne, ale już 2 upadają w tej fazie; w połowie '91 GW ma już 13 dodatków lokalnych Czasopisma: spontaniczny rozkwit pism sublokalnych związanych w wyborami, upadek wielu starych magazynów, powstają pierwsze magazyny kobiece nowej generacji, magazyny luksusowe, erotyczne, paranaukowe, TV-guide'y - i są szybko dostrzegane przez czytelników; jako pierwsze z zachodnich wydawnictw wchodzi na rynek Burda.
Radio: Pierwsze stacje lokalne, które na początku w roku '90 były tymczasowo zalegalizowane do czasu, aż uchwali się ustawę o radiofonii i TV; RMF, Zetka, Eska, pierwsze lokalne stacje pirackie, stacje diecezjalne, parafialne.
TV: pierwsze komercyjne stacje lokalne, pierwsze kablówki osiedlowe - TV Sky Orunia, TV Echo we Wrocławiu - działa legalnie jako jedyna ze stacji TV; w kablówce były takie programy jak MTV, RTL, SAT 1 - po niemiecku, rzecz jasna; wreszcie powstaje TVP Katowice - ośrodek lokalny TVP; kanał regionalny Tele 3 - przyszły program 3 - który nadaje swój własny program; rozkwit wideo; Ad. 2.
Inflacja= 44%


(…)

… rodziny,
Radio: w Toruniu powstaje Radio Maryja, pojawia się coraz więcej stacji diecezjalnych, działa już około 30 stacji pirackich; RMF wychodzi poza Kraków jako pierwszy nadaje program droga satelitarną i nadaje w 4 województwach,
TV: wykwit małych, osiedlowych kablówek, kilka kolejnych pirackich stacji o charakterze komercyjnym, pojawiają się 3 inne kanały miejskie TVP, 5.12.1992 debiutuje Polsat…
…, niebywały rozwój TV kablowej - 542 operatorów sieci kablowych.
Ad. 4. Inflacja= 18,3%
Bezrobocie= 13,2%
Pierwsze poprawki do Ust. o Radiofonii i TV
Prasa codzienna: Hersant wycofuje się z Polski i sprzedaje swoje medialne posiadłości w Polsce Niemcom - Verlagsgruppe Passau - kupili firmę Polska Presse; utworzenie na następnych 10 lat hierarchii dzienników ogólnopolskich: GW, Super Express; upadek Gromada…
… po kilka tytułów podobnych do siebie,
Radio: rozdzielono 156 koncesji, w tym RMF i Zetka - ogólnopolskie, Radio Maryja; legalizacja 36 kościelnych stacji, likwidacja piratów, 80-110 komercyjnych stacji lokalnych,
TV: porozdzielane koncesje, Polsat buduje stację naziemną - jedyna, która dostała koncesję ogólnopolską, zlikwidowano piratów - nie dostali koncesji (nieraz zabierali częstotliwości przeznaczone…
…, który w sprawozdaniach ma być przybudówką dla Przeglądu i Tempa - tam gdzie pojawia się Przegląd, to nie Tempo i odwrotnie - obydwie mają podtytuł dziennik sportowy; przebudowa ofert gazet ekonomicznych np. Nowa Europa, Prawo i Gospodarka, Puls Biznesu, nowa generacja dzienników ekonomicznych; debiut 4 nowych dzienników regionalnych i upadek 4 starych i aż 3 nowych;
Czasopisma: dogęszczanie oferty magazynów kobiecych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz