To tylko jedna z 14 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PRZEKŁADNIE CIERNE W przekładniach ciernych przenoszenie napędu odbywa się dzięki sile tarcia pow- stającej miedzy dociskanymi do siebie kołami ciernymi. Pomiędzy powierzchniami roboczymi kół może występować element pośredniczący. Rozróżnia się : – przekładnie o przełożeniu stałym, – przekładnie o przełożeniu zmiennym (tzw. Wariatory). Siła docisku kół skupiona jest na małej powierzchni styku kół (znaczne zużycie). Siła docisku kół skupiona jest na małej powierzchni styku kół (znaczne zużycie) Przekładnie mogą pracować : – na sucho – znaczne zużycie, – w oleju – spadek i większe wymiary przekładni. Uzyskiwane parametry przekładni ciernych : – prędkość obwodowa kół ciernych, – przełożenie, – sprawność. µ % 96 10 / 25 ≤ ≤ ≤ η i s m v ZALETY – prosta konstrukcja (proste kształty elementów ciernych) – cichobieżność – brak obciążeń dynamicznych – możliwość ciągłej regulacji obrotów – możliwość uzyskania dużej rozpiętości przełożeń WADY – duże obciążenie wałów i łożysk – duże obciążenie wałów i łożys – konieczność stosowania urządzeń dociskowych – brak stałości przełożenia z powodu występowania poślizgów – stosunkowo mała sprawność – mała możliwość łagodzenia nierównomierności obciążenia (w porównaniu z pasowymi) Rodzaje przekładni ciernych Materiały używane do wykonania przekładni ciernych Należy się kierować następującymi wymaganiami : – tarcie toczne – możliwie małe a więc małe odkształcenia sprężyste, – tarcie poślizgu – możliwie duże (duże ), – wysoka granica zmęczenia stykowego, – duża odporność na zużycie. Najczęściej stosuje się: 1) Stal hartowana – stal hartowana (HRC 60) na sucho µ ≥ w oleju (stale łożyskowe ŁH15, ŁH15SG) (stale stopowe 18HGT, 15HGM, 18HGM) 2) Żeliwo – stal lub żeliwo – żeliwo 3) Tworzywo – stal lub tworzywo – żeliwo (fibra lub tekstolit) większe (mniejsze siły docisku) większa cichobieżność 4) Guma – stal lub guma – żeliwo (guma o twardości 80 90 Sh µ ÷ 8 , 0 ≤ µ Przekładnia równoległa (koła gładkie) 1 2 2 1 2 2 1 1 1 2 2 1 2 1 2 2 2 d a d a d d d n d n d d n n i − = ⇒ = + = ⇒ = = = ω ω Przełożenie Odległość osi Zwykle znamy n 1 oraz i , wiemy orientacyjnie jaką przekładnię chcemy zaprojektować. 2
(…)
… zaprojektować.
n1d 1 = n 2 d 2 = n 2 2 a − n 2 d 1
stąd
2 a n2
d1 =
n1 + n 2
lub
d2
2 a n1
=
n1 + n 2
Podobnie jak przy kołach zębatych mamy do czynienia z naciskaniem na siebie
2 – ch walców (zagadnienie Hertza).
2
p śr =
π E Fn
32 ( − ν 2 )ρ b
1
ρ
E – zastępczy moduł sprężystości
1
1 1
1
=
+
E
2 E1
E2
czyli
1
ρ
2
p śr =
π E
32 ( − ν
1
(
2
2
p śr
32 1 − ν
π E
16 1 − ν
π E
2
2
śr
p
(
N
p…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)