Skrzynki biegów - CVT

Nasza ocena:

3
Pobrań: 168
Wyświetleń: 1617
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Skrzynki biegów - CVT - strona 1 Skrzynki biegów - CVT - strona 2 Skrzynki biegów - CVT - strona 3

Fragment notatki:


Skrzynki biegów CVT   CVT -  C ontinuously  V ariable  T ransmision  Przekładnie  cierne ,  hydrostatyczne/hydrokinetyczne,  korbowe (zapadkowe)  Typowa konstrukcja: pasowa przekładnia cierna Skrzynki biegów CVT   CVT -  C ontinuously  V ariable  T ransmision  Przekładnie  cierne ,  hydrostatyczne/hydrokinetyczne,  korbowe (zapadkowe)  Typowa konstrukcja: pasowa przekładnia cierna • 2 koła pasowe o zmiennej średnicy: 2 pary kół stożkowych • koła jednej pary mogą się względem siebie przemieszczać  w kierunku osiowym • zmiana rozstawu jednej pary (np. na wałku napędzającym)  pociąga za sobą zmianę rozstawu drugiej pary o taką  samą wartość lecz w przeciwnym kierunku;  • w efekcie następują zmiany średnic na jakich osadzony  jest pas przenoszący moc, a więc zmiana przełożenia  (i=d 2/d1) • problem: trwałość pasa przenoszącego moc Skrzynki biegów CVT   CVT -  C ontinuously  V ariable  T ransmision  Przekładnie  cierne ,  hydrostatyczne/hydrokinetyczne,  korbowe (zapadkowe)  Typowa konstrukcja: pasowa przekładnia cierna Podstawowe zalety: • możliwość utrzymywania pracy silnika w najbardziej  korzystnym punkcie • możliwa lepsza dynamika pojazdu, mniejsze zużycie  paliwa, mniejsza toksyczność spalin, „gładkość”  przyspieszania Podstawowe problemy: • Wytrzymałość (pasek) – tu ograniczenia co do  maksymalnych momentów • Trwałość (tarcie) • Sprawność Skrzynki biegów CVT   CVT -  C ontinuously  V ariable  T ransmision Rodzaje pasów: • Pasy gumowe,  • Łańcuchy, • Stalowe typu V (V-belt) Skrzynki biegów CVT   CVT  –  Ogólna struktura skrzynki biegów CVT Podstawowe elementy: • Pompa oleju (zasilanie układu  sterowania CVT) • PHK/Sprzęgło rozłączające,  • Blok DNR - zespół przekładni do  relaizacji: – jazdy „do przodu” (Drive), – zmiany kierunku obrotu (Revers), – położenia neutralnego (Neutral) – rozłaczenie układu napedowego i  silnika • Przekładnia CVT (Variator) • (pozostałe elementy np. przekładnia  głowna) Skrzynki biegów CVT   CVT  – Sterowanie przekładnią Wymuszanie ruchu kół stożkowych: • mechaniczne •  hydrauliczne (mechaniczno- hydrauliczne) Przemieszczać się osiowo mogą  „przeciwległe” koła (w tym samym  kierunku) Ruch wymuszany jest za pomocą  ciśnienia cieczy roboczej (oleju) Otrzymywanie zadanej wartości  przełożenia (pozycji kół) poprzez  balans ciśnień (także objętości) i sił  sprężystych Wał wejściowy Koło  przesuwne Koło 

(…)

….
pożądanej prędkości jazdy)
Optymalna prędkość obr. silnika
 Charakterystyka ogólna silnika (mapa)
Wymagane
przełożenie
Skrzynki biegów CVT
 CVT – Sprawność skrzynek biegów CVT
• Rozpływ energii w układzie napędowym (silnik spalinowy):
Skrzynka biegów CVT
• Sprawność mechaniczna
Manualna skrzynka biegów (z prz. zęb. o osiach stałych)
Skrzynki biegów CVT
 CVT – Inne rozwiązania konstrukcyjne przekładni…

• Zmiana położenia kół – zmiana
przełożenia – poprzez elektronicznie
sterowane elektrozawory
CVT
Skrzynki biegów CVT
 CVT – Sterowanie przekładnią
Algorytm sterowania:
Standardowe tryby:
• P – Parking (Postój) odłączenie silnika od mechanizmów
napędowych z jednoczesnym zablokowaniem
wału wyjściowego skrzynki
• R – Revers - jazda do tyłu
• N – Neutral - odłączenie silnika od mechanizmów napędowych
(bieg…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz