To tylko jedna z 25 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Skrzynki biegów CVT CVT - C ontinuously V ariable T ransmision Przekładnie cierne , hydrostatyczne/hydrokinetyczne, korbowe (zapadkowe) Typowa konstrukcja: pasowa przekładnia cierna Skrzynki biegów CVT CVT - C ontinuously V ariable T ransmision Przekładnie cierne , hydrostatyczne/hydrokinetyczne, korbowe (zapadkowe) Typowa konstrukcja: pasowa przekładnia cierna • 2 koła pasowe o zmiennej średnicy: 2 pary kół stożkowych • koła jednej pary mogą się względem siebie przemieszczać w kierunku osiowym • zmiana rozstawu jednej pary (np. na wałku napędzającym) pociąga za sobą zmianę rozstawu drugiej pary o taką samą wartość lecz w przeciwnym kierunku; • w efekcie następują zmiany średnic na jakich osadzony jest pas przenoszący moc, a więc zmiana przełożenia (i=d 2/d1) • problem: trwałość pasa przenoszącego moc Skrzynki biegów CVT CVT - C ontinuously V ariable T ransmision Przekładnie cierne , hydrostatyczne/hydrokinetyczne, korbowe (zapadkowe) Typowa konstrukcja: pasowa przekładnia cierna Podstawowe zalety: • możliwość utrzymywania pracy silnika w najbardziej korzystnym punkcie • możliwa lepsza dynamika pojazdu, mniejsze zużycie paliwa, mniejsza toksyczność spalin, „gładkość” przyspieszania Podstawowe problemy: • Wytrzymałość (pasek) – tu ograniczenia co do maksymalnych momentów • Trwałość (tarcie) • Sprawność Skrzynki biegów CVT CVT - C ontinuously V ariable T ransmision Rodzaje pasów: • Pasy gumowe, • Łańcuchy, • Stalowe typu V (V-belt) Skrzynki biegów CVT CVT – Ogólna struktura skrzynki biegów CVT Podstawowe elementy: • Pompa oleju (zasilanie układu sterowania CVT) • PHK/Sprzęgło rozłączające, • Blok DNR - zespół przekładni do relaizacji: – jazdy „do przodu” (Drive), – zmiany kierunku obrotu (Revers), – położenia neutralnego (Neutral) – rozłaczenie układu napedowego i silnika • Przekładnia CVT (Variator) • (pozostałe elementy np. przekładnia głowna) Skrzynki biegów CVT CVT – Sterowanie przekładnią Wymuszanie ruchu kół stożkowych: • mechaniczne • hydrauliczne (mechaniczno- hydrauliczne) Przemieszczać się osiowo mogą „przeciwległe” koła (w tym samym kierunku) Ruch wymuszany jest za pomocą ciśnienia cieczy roboczej (oleju) Otrzymywanie zadanej wartości przełożenia (pozycji kół) poprzez balans ciśnień (także objętości) i sił sprężystych Wał wejściowy Koło przesuwne Koło
(…)
….
pożądanej prędkości jazdy)
Optymalna prędkość obr. silnika
Charakterystyka ogólna silnika (mapa)
Wymagane
przełożenie
Skrzynki biegów CVT
CVT – Sprawność skrzynek biegów CVT
• Rozpływ energii w układzie napędowym (silnik spalinowy):
Skrzynka biegów CVT
• Sprawność mechaniczna
Manualna skrzynka biegów (z prz. zęb. o osiach stałych)
Skrzynki biegów CVT
CVT – Inne rozwiązania konstrukcyjne przekładni…
…
• Zmiana położenia kół – zmiana
przełożenia – poprzez elektronicznie
sterowane elektrozawory
CVT
Skrzynki biegów CVT
CVT – Sterowanie przekładnią
Algorytm sterowania:
Standardowe tryby:
• P – Parking (Postój) odłączenie silnika od mechanizmów
napędowych z jednoczesnym zablokowaniem
wału wyjściowego skrzynki
• R – Revers - jazda do tyłu
• N – Neutral - odłączenie silnika od mechanizmów napędowych
(bieg…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)