To tylko jedna z 12 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych Mechanizmy sterujące rozrządu zmiany biegów Podział skrzynek biegów ze względu na sterowanie • Mechanizmy sterujące • ręczne (manualne) - kierowca sam wybiera bieg i go włącza, mechanizm bezpośredniego ręcznego sterowania (dźwignia zmiany biegów znajduje się bezpośrednio przy skrzynce biegów, działa bezpośrednio na wodziki); mechanizm pośredniego ręcznego sterowania (dźwignia zmiany biegów działa za pomocą układu dźwigni/cięgieł na wodziki); mechanizmy odległościowe (siłowniki pneumatyczne, hydrauliczne, elektromagnetyczne). • półautomatyczne - kierowca sam wybiera bieg, włączenie następuje samoczynnie, • automatyczne - wybór i włączenie biegu następuje bez udziału kierowcy. • mechanizm zewnętrzny (mechanizmy „na zewnątrz” s.b.) • mechanizm wewnętrzny (mechanizmy „wewnątrz” s.b.) • Mechanizmy sterujące ze względu na położenie Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych Mechanizmy sterujące rozrządu zmiany biegów • Wodzikowy mechanizm sterowania ma uniemożliwić jednoczesne włączenie przekładni dwóch biegów, muszą zapewniać pełne i trwałe włączanie biegów, muszą zabezpieczać przed przypadkowym włączeniem biegu wstecznego. • Warunki które muszą spełniać: Podstawowe elementy: • ramię dźwigni z.b. • wałki, • widełki, • zatrzaski ustalające Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych Mechanizmy sterujące rozrządu zmiany biegów – mechanizm wodzikowy Podstawowe elementy: • ramię dźwigni z.b. • wałki, • widełki, • zatrzaski ustalające Położenie neutralne 1 2 3 4 R Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych Dwusprzęgłowe skrzynki biegów 4 3 2 1 4 3 2 1 s 4 3 2 1 g g s SG S2 S1 S2 S1 • Włączony bieg 1: włączone przekładnia 1 i sprzęgło S2 preselekcja: włączonie przekładni 2 • Włączenie biegu 2: przełączenie sprzęgieł – wyłączenie S2 i właczenie S1 preselekcja: włączone przekładni 3 • itd… BUDOWA s g Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych Dwusprzęgłowe skrzynki biegów 4 3 2 1 g S2 S1 DSG: Direct Shift Gearbox, Direkt-Schalt-Getriebe DCT: Dual Clutch Transmission PDK: Porsche Doppel-Kupplunggetriebe (ZF) PowerShift transmission (Ford) Twin Clutch transmission (Mitsubishi) Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych
(…)
… o osiach stałych
Dwusprzęgłowe skrzynki biegów - sterowanie
S2 S1
Wewnetrzne mechanizmy sterowania układy mechatroniczne:
elektrozawory, siłowniki elektromagnetyczne,
hydrauliczne sterowane przez ECU (sterownik)
4
2
3
1
g
•
•
P (Park)
Oba sprzęgła rozłączone, wszystkie przekładnie wyłączone, zablokowane koło talerzowe przekładni głównej (obudowa
mechanizmu różnicowego)
N (Neutral)
j.w. ale wyłączona blokada przekładni głównej
•
D (Drive)
Po właczeniu – ”jazda”: właczenie biegu 1 i dalej według programu w ECU warunków ruchu. W trybie automatycznym
zmiany biegów dokonywane są w zależności od prędkości pojazdu, prędkości obrotowej silnika i obciążenia
(zapotrzebowania na moc). Standardowo, progi ustawione są na „ekonomiczny” tryb, często z „członem adaptacyjnym”.
•
S (Sport)
Podobnie jak D, ale program…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (2)
sontitv napisał(a):
2020-04-18 12:45:45
dobra cofam to, jednak git
sontitv napisał(a):
2020-04-18 12:43:49
chujnia