Skrzynki biegów o osiach stałych

Nasza ocena:

3
Pobrań: 119
Wyświetleń: 1638
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Skrzynki biegów o osiach stałych - strona 1 Skrzynki biegów o osiach stałych - strona 2 Skrzynki biegów o osiach stałych - strona 3

Fragment notatki:


Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych  Mechanizmy sterujące rozrządu zmiany biegów   Podział skrzynek biegów ze względu na sterowanie •  Mechanizmy sterujące •  ręczne  (manualne) - kierowca sam wybiera  bieg i go włącza,   mechanizm bezpośredniego ręcznego sterowania (dźwignia zmiany biegów znajduje się  bezpośrednio przy skrzynce biegów, działa bezpośrednio na wodziki);  mechanizm pośredniego ręcznego sterowania (dźwignia zmiany biegów działa za pomocą  układu  dźwigni/cięgieł na wodziki);  mechanizmy odległościowe (siłowniki pneumatyczne, hydrauliczne, elektromagnetyczne). •  półautomatyczne  - kierowca sam wybiera  bieg, włączenie następuje samoczynnie, •  automatyczne  - wybór i włączenie biegu  następuje bez udziału kierowcy. • mechanizm zewnętrzny (mechanizmy „na zewnątrz” s.b.) • mechanizm wewnętrzny (mechanizmy „wewnątrz” s.b.) •  Mechanizmy sterujące ze względu na położenie Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych  Mechanizmy sterujące rozrządu zmiany biegów  •  Wodzikowy mechanizm sterowania  ma uniemożliwić jednoczesne włączenie przekładni dwóch biegów,  muszą zapewniać pełne i trwałe włączanie biegów,  muszą zabezpieczać przed przypadkowym włączeniem biegu wstecznego. •  Warunki które muszą spełniać: Podstawowe elementy: • ramię dźwigni z.b. • wałki, • widełki, • zatrzaski ustalające Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych  Mechanizmy sterujące rozrządu zmiany biegów – mechanizm wodzikowy  Podstawowe elementy: • ramię dźwigni z.b. • wałki, • widełki, • zatrzaski ustalające Położenie neutralne 1 2 3 4 R Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych  Dwusprzęgłowe skrzynki biegów  4 3 2 1 4 3 2 1  s 4 3 2 1  g  g  s SG S2 S1 S2 S1 • Włączony bieg 1: włączone przekładnia 1 i sprzęgło S2 preselekcja:  włączonie przekładni 2 • Włączenie biegu 2: przełączenie sprzęgieł – wyłączenie S2 i właczenie S1 preselekcja:  włączone przekładni  3 • itd… BUDOWA  s  g Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych  Dwusprzęgłowe skrzynki biegów  4 3 2 1  g S2 S1 DSG:  Direct Shift Gearbox, Direkt-Schalt-Getriebe DCT:  Dual Clutch Transmission PDK:  Porsche Doppel-Kupplunggetriebe (ZF)  PowerShift  transmission  (Ford)  Twin Clutch  transmission  (Mitsubishi)  Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych

(…)

… o osiach stałych
 Dwusprzęgłowe skrzynki biegów - sterowanie
S2 S1
Wewnetrzne mechanizmy sterowania układy mechatroniczne:
elektrozawory, siłowniki elektromagnetyczne,
hydrauliczne sterowane przez ECU (sterownik)
4
2
3
1
g


P (Park)
Oba sprzęgła rozłączone, wszystkie przekładnie wyłączone, zablokowane koło talerzowe przekładni głównej (obudowa
mechanizmu różnicowego)
N (Neutral)
j.w. ale wyłączona blokada przekładni głównej

D (Drive)
Po właczeniu – ”jazda”: właczenie biegu 1 i dalej według programu w ECU warunków ruchu. W trybie automatycznym
zmiany biegów dokonywane są w zależności od prędkości pojazdu, prędkości obrotowej silnika i obciążenia
(zapotrzebowania na moc). Standardowo, progi ustawione są na „ekonomiczny” tryb, często z „członem adaptacyjnym”.

S (Sport)
Podobnie jak D, ale program…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz