Skrzynki biegów

Nasza ocena:

3
Pobrań: 189
Wyświetleń: 1862
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Skrzynki biegów - strona 1 Skrzynki biegów - strona 2 Skrzynki biegów - strona 3

Fragment notatki:


Ogólny układ konstrukcyjny samochodu Najogólniej:  Źródło napędu (silnik)  Układ napędowy  Układ prowadzenia  Układ nośny system mechanizmów służących do przeniesienia napędu od silnika do kół napędzanych (może zawierać także inne elementy: reduktor, skrzynka rozdzielcza, międzyosiowy mechanizm różnicowy, itp.)  sprzęgło główne,  skrzynka biegów,  przekładnia główna,  mechanizm różnicowy,  elementy łączące w/w zespoły – wały, półosie  Układ napędowy  Układ prowadzenia  umożliwia prowadzenie pojazdu żądanym kierunku i z żądaną prędkością  układ kierowniczy,  układ hamulcowy,  urządzenia sterujące działaniem mechanizmów napędowych i prowadzenia pojazdu. •  Nadwozie  (część przeznaczona do  transportu ludzi i ładunku) •  Podwozie  Układ nośny  wiąże w jedną całość wszystkie zespoły podwozia z nadwoziem; stanowi szkielet całego  pojazdu, przenoszący wszystkie obciążenia występujące podczas ruchu zawieszenie,  rama / elementy nośne podwozia  koła jezdne,  osie nośne kół,  mosty napędowe, Zadania: Skrzynki biegów  zmiana przełożeń dynamicznych układzie napędowym w takich granicach aby moment obrotowy silnika  umożliwiał pokonywanie zmieniających się oporów ruchu samochodu,  zmiana przełożeń kinematycznych układzie napędowym w celu umożliwienia ruchu samochodu ws  granicach prędkości większych niż rozpiętość  wykorzystywanych prędkości obrotowych silnika  uzyskiwanie zmiany zwrotu prędkości obrotowej (umożliwienie jazdy „do tyłu”)  trwałe odłączenie silnika od układu napędowego (umożliwienie rozruchu i jego pracy na biegu jałowym). Rodzaje skrzynek biegów w zależności od sposobu uzyskiwania przełożeń:   stopniowe umożliwiają uzyskanie pewnej, na ogół małej liczby przełożeń zmienianych  skokami (s.b. z przekładniami zębatymi)  ( mechanizmy służące do uzyskiwania przełożeń dynamicznych i kinematycznych między silnikiem, a  przekładnią główną samochodu)   bezstopniowe umożliwiają uzyskanie nieskończonej liczby przełożeń w określonym  przedziale zmienianych w sposób ciągły (s.b. z przekładniami  hydrokinetycznymi, hydrostatycznymi, ciernymi, elektrycznymi). Przełożenia  mogą się zmieniać samoczynnie pod wpływem obciążenia (np. przekładnie  hydrokinetyczne) lub ręcznie    mieszane mające równocześnie cechy stopniowych i bezstopniowych s.b.   (hydromechaniczne s.b. stanowiące szeregowe połączenie przekładni  hydrokinetycznej i kilku przekładni zębatych).

(…)

… - Obliczenia reakcji normalnych łożysk
z31
s1 z32 wałek 1 (sprzęgłowy):
z33 3
1 E
A B F 1=smax, T1=Tsmax
3
1
wałek 2 (pośredni):
1
D
2  T2  Ts max  i120
C i120
2
2
s2 z22 z21 wałek 3 (główny) – na każdym biegu inaczej:
z23
1
1 bieg 31  T31  Ts max  i1
i1
1
2 bieg 32  T32  Ts max  i 2
i2
Uwaga Dobór kierunku pochylenia linii śrubowej zęba:
• siła wzdłużna międzyzębna ma mieć zwrot…
… linii śrubowej zęba:
• siła wzdłużna międzyzębna ma mieć zwrot „na zewnątrz”
skrzynki biegów (czyli: przy dodatnim kierunku  () mamy
lewoskrętne pochylenie;
31 
32 
1
i2
T32  Ts max  i 2
3 bieg
33 
1
i3
T33  Ts max  i 3
4 bieg
(bezpośredni)
34  1
T34  Ts max
Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych
 Obliczenia wytrzymałościowe - Obliczenia reakcji normalnych łożysk…
…, …o osiach obiegowych
Podstawowe własności: 1. wysoka trwałość i niezawodność,
2. łatwość przełączania biegów,
3. duża rozpiętość przełożeń,
4. cichobieżność,
5. zwartość budowy,
6. technologiczność.
Ad. 1.
•stosowanie kół zębatych o stałym zazębieniu, z tym wiąże się
wysoka dokładność współpracy kół;
•odpowiednia obróbka kół zębatych: duża twardość warstwy
wierzchniej, odpowiednia twardość rdzenia…
… przekładni ze stale zazębionymi kołami
włączanych za pomocą sprzęgieł zębatych z synchronizatorami.
Ad. 4.
•zastosowanie kół zębatych śrubowych (przekładnie o stale zazębionych kołach);
•odpowiednia obróbka kół zębatych, w tym wysoka dokładność obróbki;
•odpowiednia jakość oleju.
Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych
Własności: 1. Liczba biegów.
2. Układ konstrukcyjny.
3…
……”)
Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych
 Obliczenia wytrzymałościowe elementów skrzynki biegów
•Trudno ustalić reprezentatywne obciążenie s.b. (zmienne obciążenia).
•Problemem jest też obliczenie wytrzymałości zmęczeniowej przy danych obciążeniach.
wytrzymałość eksploatacyjna:
• To pojęcie wykorzystujemy, przy obliczeniach wytrzymałości metodą porównawczą.
• W metodzie…
… RFhb cos b
RFvb
REb
Fwb
RFb
• Z równań równowagi momentów (względem F):
lgb rob
R Evb  lg  Fwb  rob  Frb  lgb  0 R Evb  Frb   Fwb 
lg lg
lgb
R Ehb  lg  Ftb  lgb  0 R Ehb  Ftb 
lg
• Reakcja normalna i wzdłużne dla łożyska E:
Dla łożyska F, oraz w przypadku
R Eb  R 2
Ehb R 2
Evb
oraz R Ewb  Fwb pozostałych wałków – postępowanie
w analogiczny sposób.
Skrzynki biegów z przekładniami…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz