To tylko jedna z 32 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Ogólny układ konstrukcyjny samochodu Najogólniej: Źródło napędu (silnik) Układ napędowy Układ prowadzenia Układ nośny system mechanizmów służących do przeniesienia napędu od silnika do kół napędzanych (może zawierać także inne elementy: reduktor, skrzynka rozdzielcza, międzyosiowy mechanizm różnicowy, itp.) sprzęgło główne, skrzynka biegów, przekładnia główna, mechanizm różnicowy, elementy łączące w/w zespoły – wały, półosie Układ napędowy Układ prowadzenia umożliwia prowadzenie pojazdu żądanym kierunku i z żądaną prędkością układ kierowniczy, układ hamulcowy, urządzenia sterujące działaniem mechanizmów napędowych i prowadzenia pojazdu. • Nadwozie (część przeznaczona do transportu ludzi i ładunku) • Podwozie Układ nośny wiąże w jedną całość wszystkie zespoły podwozia z nadwoziem; stanowi szkielet całego pojazdu, przenoszący wszystkie obciążenia występujące podczas ruchu zawieszenie, rama / elementy nośne podwozia koła jezdne, osie nośne kół, mosty napędowe, Zadania: Skrzynki biegów zmiana przełożeń dynamicznych układzie napędowym w takich granicach aby moment obrotowy silnika umożliwiał pokonywanie zmieniających się oporów ruchu samochodu, zmiana przełożeń kinematycznych układzie napędowym w celu umożliwienia ruchu samochodu ws granicach prędkości większych niż rozpiętość wykorzystywanych prędkości obrotowych silnika uzyskiwanie zmiany zwrotu prędkości obrotowej (umożliwienie jazdy „do tyłu”) trwałe odłączenie silnika od układu napędowego (umożliwienie rozruchu i jego pracy na biegu jałowym). Rodzaje skrzynek biegów w zależności od sposobu uzyskiwania przełożeń: stopniowe umożliwiają uzyskanie pewnej, na ogół małej liczby przełożeń zmienianych skokami (s.b. z przekładniami zębatymi) ( mechanizmy służące do uzyskiwania przełożeń dynamicznych i kinematycznych między silnikiem, a przekładnią główną samochodu) bezstopniowe umożliwiają uzyskanie nieskończonej liczby przełożeń w określonym przedziale zmienianych w sposób ciągły (s.b. z przekładniami hydrokinetycznymi, hydrostatycznymi, ciernymi, elektrycznymi). Przełożenia mogą się zmieniać samoczynnie pod wpływem obciążenia (np. przekładnie hydrokinetyczne) lub ręcznie mieszane mające równocześnie cechy stopniowych i bezstopniowych s.b. (hydromechaniczne s.b. stanowiące szeregowe połączenie przekładni hydrokinetycznej i kilku przekładni zębatych).
(…)
… - Obliczenia reakcji normalnych łożysk
z31
s1 z32 wałek 1 (sprzęgłowy):
z33 3
1 E
A B F 1=smax, T1=Tsmax
3
1
wałek 2 (pośredni):
1
D
2 T2 Ts max i120
C i120
2
2
s2 z22 z21 wałek 3 (główny) – na każdym biegu inaczej:
z23
1
1 bieg 31 T31 Ts max i1
i1
1
2 bieg 32 T32 Ts max i 2
i2
Uwaga Dobór kierunku pochylenia linii śrubowej zęba:
• siła wzdłużna międzyzębna ma mieć zwrot…
… linii śrubowej zęba:
• siła wzdłużna międzyzębna ma mieć zwrot „na zewnątrz”
skrzynki biegów (czyli: przy dodatnim kierunku () mamy
lewoskrętne pochylenie;
31
32
1
i2
T32 Ts max i 2
3 bieg
33
1
i3
T33 Ts max i 3
4 bieg
(bezpośredni)
34 1
T34 Ts max
Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych
Obliczenia wytrzymałościowe - Obliczenia reakcji normalnych łożysk…
…, …o osiach obiegowych
Podstawowe własności: 1. wysoka trwałość i niezawodność,
2. łatwość przełączania biegów,
3. duża rozpiętość przełożeń,
4. cichobieżność,
5. zwartość budowy,
6. technologiczność.
Ad. 1.
•stosowanie kół zębatych o stałym zazębieniu, z tym wiąże się
wysoka dokładność współpracy kół;
•odpowiednia obróbka kół zębatych: duża twardość warstwy
wierzchniej, odpowiednia twardość rdzenia…
… przekładni ze stale zazębionymi kołami
włączanych za pomocą sprzęgieł zębatych z synchronizatorami.
Ad. 4.
•zastosowanie kół zębatych śrubowych (przekładnie o stale zazębionych kołach);
•odpowiednia obróbka kół zębatych, w tym wysoka dokładność obróbki;
•odpowiednia jakość oleju.
Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych
Własności: 1. Liczba biegów.
2. Układ konstrukcyjny.
3…
……”)
Skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych
Obliczenia wytrzymałościowe elementów skrzynki biegów
•Trudno ustalić reprezentatywne obciążenie s.b. (zmienne obciążenia).
•Problemem jest też obliczenie wytrzymałości zmęczeniowej przy danych obciążeniach.
wytrzymałość eksploatacyjna:
• To pojęcie wykorzystujemy, przy obliczeniach wytrzymałości metodą porównawczą.
• W metodzie…
… RFhb cos b
RFvb
REb
Fwb
RFb
• Z równań równowagi momentów (względem F):
lgb rob
R Evb lg Fwb rob Frb lgb 0 R Evb Frb Fwb
lg lg
lgb
R Ehb lg Ftb lgb 0 R Ehb Ftb
lg
• Reakcja normalna i wzdłużne dla łożyska E:
Dla łożyska F, oraz w przypadku
R Eb R 2
Ehb R 2
Evb
oraz R Ewb Fwb pozostałych wałków – postępowanie
w analogiczny sposób.
Skrzynki biegów z przekładniami…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)