Przedsiębiorstwo - wykład - alternatywne teorie firmy

Nasza ocena:

3
Pobrań: 217
Wyświetleń: 1225
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przedsiębiorstwo - wykład - alternatywne teorie firmy - strona 1 Przedsiębiorstwo - wykład - alternatywne teorie firmy - strona 2

Fragment notatki:

PRZEDSIĘBIORSTWO
PRZEDSIĘBIORSTWO - podmiot gospodarczy prowadzący na własny rachunek działalność produkcyjną lub usługową w celu osiągnięcia określonych korzyści. Korzyści te mogą być różnie rozumiane, ale w gospodarce rynkowej jest to maksymalizacja zysku.
1.a. Tradycyjna mikroekonomia zakłada, że występują następujące paradygmaty:
specyficzna koncepcja człowieka określana jako homo economicus
podstawowymi podmiotami gospodarczymi są przedsiębiorstwa i gospodarstwa domowe
celem firmy jest zawsze i tylko maksymalizacja zysku
Na rynku w wyniku gry podaży i popytu zawsze na końcu ustala się cena równowagi
Wszystkie z powyższych paradygmatów można jednak obalić. Jeśli podsumować rozważanie dotyczące paradygmatów tradycyjnej ekonomii należy stwierdzić, że okazują one jej słabości. Obalanie ich powoduje konieczność rewizji dalszych założeń przedsiębiorstwa. Są nimi:
Wielkość przedsiębiorstwa nie ma znaczenia dla określenia jego celów i zachowań
Separacja własności i zarządzania w spółkach handlowych nie ma wpływu na cel i sposób zachowania się przedsiębiorstwa. Gdyby założeni to miało być prawdziwe zarówno przedsiębiorstwa, którymi zarządza właściciel jaki i te, których własność i kontrola są rozdzielone powinny funkcjonować tak samo.
Interesy ludzi zatrudnionych w firmie a także stosunki międzyludzkie nie mają wpływu na zachowanie, sposób określenia oraz realizację celów firmy. W związku z czym teoria przedsiębiorstwa może je pominąć.
W literaturze polskiej są następujące alternatywne teorie firmy:
behawioralna teoria przedsiębiorstwa
teoria praw własności
teoria kosztów transakcyjnych
menadżerska teoria przedsiębiorstwa
teoria agencji
1.c. (e.) TEORIA AGENCJI jest obecnie najbardziej znaną współczesną teorią przedsiębiorstwa. Teoria agencji postrzega przedsiębiorstwa jako sieć kontraktów zwanych związkami agencji, które zawiera organizator aby uzyskać kontrolę nad różnymi czynnikami produkcji, w tym również nad czynnikiem pracy, przy czym strony kontraktu zachowują się wobec siebie oportunistycznie.
Różnica między pryncypałem a agentem może mieć następujące strony:
biorąc pod uwagę coraz powszechniejsze uzależnienie wysokości wynagrodzenia menadżerów zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub umowy menadżerskiej, od osiągnięcia przez przedsiębiorstwa zysków i otrzymywanych przez nich opcji zakupu akcji.
rozdziału własności i zarządzania
rozproszenie własności za pośrednictwem rynków kapitałowych
możliwy konflikt interesów między pryncypałem a menadżerem
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz