To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przedsiębiorstwo jako uczestnik rynku walutowego
Rynek walutowy obejmuje transakcje kupna/sprzedaży środków płatniczych używanych w transakcjach i rozliczeniach międzynarodowych. Popyt i podaż na tym rynku są wyznaczane przez kursy walutowe, tj. ceny waluty wyrażone w innych walutach.
Najważniejszymi uczestnikami rynku walutowego są banki. Jednakże przedsiębiorstwa - zwłaszcza prowadzące działalność w skali międzynarodowej - dokonując transakcji wymiany walut - stają się uczestnikami tego rynku. Przedsiębiorstwo jako uczestnik rynku walutowego
Poziom kursu walutowego i związane z tym ryzyko walutowe jest istotnym czynnikiem warunkującym efektywność działalności tych przedsiębiorstw. Kształtuje bowiem poziom opłacalności importu oraz eksportu.
Słaby złoty - sprzyja eksportowi za inną walutę możemy kupić więcej złotówek
Import złotówka powinna być mocna
Rynek krótkoterminowych papierów dłużnych
Przedmiotem obrotu na tym rynku są:
Bony skarbowe Skarbu Państwa
Bony pieniężne NBP
Bony municypalne JST
Bony emitowane przez banki komercyjne
Bony komercyjne przedsiębiorstw
Przedsiębiorstwo na rynku krótkoterminowych papierów dłużnych
Z jednej strony przedsiębiorstwa mogą, lokować wolne środki nabywając bony
Z drugiej strony same mogą być ich emitentami
Emisja papierów komercyjnych
Papiery komercyjne (bony handlowe) są to krótkoterminowe dłużne instrumenty finansowe służące do finansowania bieżących potrzeb finansowych przedsiębiorstw.
Emitowane są z dyskontem, tj. poniżej wartości nominalnej, a następnie odkupywane w terminie wykupu według wartości nominalnej. Różnica między ceną nabycia a ceną wykupu stanowi zysk nabywcy. Sprzedaż papierów komercyjnych odbywa się zazwyczaj w drodze przetargu, ponieważ cena emisyjna jest ustalana w sposób zapewniający rentowność nieznacznie tylko wyższą od rentowności bonów skarbowych o analogicznym terminie wykupu, papiery komercyjne są mało interesujące dla osób fizycznych ze względów podatkowych, w związku z tym ich wartość nominalna jest zazwyczaj stosunkowo wysoka (najczęściej 100 tys. zł)
Papiery komercyjne są emitowane zazwyczaj przez duże firmy o dobrej kondycji finansowej. Najczęściej spotykane są bony handlowe o 3-miesięcnzym terminie wykupu, ponieważ rzeczywiste potrzeby emitentów mają zazwyczaj charakter zacznie bardziej długoterminowy, emitenci organizują program emisji „rolowanych”, tj. wykup jednej emisji jest dokonywany środkami z kolejnej emisji. Wady papierów komercyjnych:
Emitowane bony są przeznaczone tylko dla dużych firm
Krótkoterminowy charakter zmuszający do stosowania ciągłych programów emisji
(…)
… akcjonariuszy, ani zmniejszenie ich udziału w zyskach.
W przeciwieństwie do kredytu bankowego emitent sam ustala warunki emisji
Zwiększenie wartości rynkowej firmy. Włączenie do struktury pasywów zadłużenia o niższym koszcie niż kapitał akcyjny, powinno zmniejszyć średni ważony koszt kapitału firmy, tym samym podnosząc jej wartość. …
… umowy z agentem emisji
Współpraca z agentem emisji przy przygotowaniu memorandum informacyjnego lub prospektu emisyjnego
Przeprowadzenie emisji przez agenta emisji
Przewidywany czas od momentu podjęcia decyzji od wpływu środków na rachunek spółki wynosi od 2 do 5 miesięcy. W przypadku emisji publicznej okres ten wydłuży się o kilka miesięcy niezbędnych do sporządzenia prospektu emisyjnego i uzyskania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)