To tylko jedna z 21 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PRZEDMIOT I METODY PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ 1.CZYM JEST PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA :
-naukowe badanie wpływu człowieka na myślenie i zachowanie innych ludzi
-badanie jak kształtuje nas środowisko
-przedmiotem badań jest konstrukt (sposób pojmowania) środowiska społecznego
-nauka empiryczna
2.ZAŁOŻENIA PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ: -aby zrozumieć, w jaki sposób otoczenie społeczne wywiera wpływ na daną osobę, ważniejsze jest
wyjaśnienie tego jak ludzie spostrzegają, pojmują czy interpretują swoje otoczenie niż obiektywny obraz otaczającego ich środowiska
-koncentracja na źródłach konstruktów - czy są one budowane dla podtrzymania samooceny, czy raczej adekwatne w stosunku do rzeczywistości
-empiryczne testowanie założeń
3.KONSTRUKTY-PODSTAWOWE MOTYWY CZŁOWIEKA :
-samoocena-ocena własnej wartości
Usprawiedliwienie wcześniejszego zachowania -zachowujemy dobre mniemanie o sobie
Uzasadnienie własnego cierpienia- pewne wydarzenia będą miały pozytywny wydźwięk
-poznanie społeczne-sposób myślenia ludzi o świecie o sobie
4 .METODY BADAŃ W PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ obserwacyjna
korelacyjna
eksperymentalna
Opisanie zachowań społecznych
Jakie aspekty zachowań społecznych są ze sobą powiązane
Określenie zależności przyczynowych
- obserwowanie ludzi i systematyczne zapisywanie pomiarów lub wrażeń dotyczących ich zachowania
- może przybrać różne formy np. etnografia - czyli zrozumienie grupy lub kultury przez wewnętrzną obserwacje (badacz wchodzi w obserwacje uczestniczącą) - można analizować zgromadzone archiwalia
- przydatna gdy celem badan jest opis zachowań
- zgodność sędziów kompetentnych: stopień zgodności między dwiema lub więcej osobami, które
niezależnie obserwują i kodują grupę danych; jeśli dwóch lub więcej ekspertów dochodzi do tych samych
obserwacji, wówczas badacze upewniają się, że obserwacje te nie są subiektywnymi, zniekształconymi
wrażeniami jednostki
- systematyczny pomiar dwóch lub więcej zmiennych i ocena zależności między nimi (w jaki sposób można przewidzieć jedną na podstawie drugiej - współczynniki korelacji)
korelacja dodatnia (gdy wzrostowi wartości jednej zmienne towarzyszy wzrost wartości drugiej)
korelacja ujemna (gdy wzrostowi wartości jednej zmienne towarzyszy spadek wartości drugiej)
- metoda korelacyjna jest często stosowana w sondażach (grupie osób zadaje się pytania dotyczące ich postaw i zachowań, ważny jest losowy dobór)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)