To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PROWIZORIUM BUDŻETOWE Jest planem gospodarki finansowej państwa, posiadającym jednak kształt i charakter prawny nieco odmienny od budżetu. Prowizorium jest planem mniej szczegółowym, uchwalane jest na czas krótszy niż budżet (zazwyczaj miesiąc bądź kwartał), przestaje obowiązywać z chwilą wejścia w życie ustawy budżetowej. Projekt o prowizorium wnosi się w przypadku (klęski żywiołowej, przypadki losowe, wyborów w miesiącach np. X lub XI /rada ministrów nie zdąży przygotować całego projektu. Celem prowizorium jest uniknięcie sytuacji, w której gospodarka finansowa państwa byłaby prowadzona przez pewien okres na skutek braku ustawy budżetowej bez żadnego obowiązującego planu. W odniesieniu do każdego z poszczególnych lat budżetowych posłużenie się instytucją prowizorium budżetowego może wchodzić w grę tylko jeden raz.
Budżet państwa powinien być uchwalony przed nowym rokiem budżetowym, jeżeli jest to niemożliwe, wówczas Rada Ministrów zobowiązana jest do przedstawienia sejmowi prowizorium budżetowe - uproszczony budżet tymczasowy. Ustawa o prowizorium budżetowym określa poziom dochodów i wydatków budżetu na czas trwania prowizorium budżetowego. 23. ABSOLUTORIUM DLA RADY MINISTRÓW ( TRYB UDZIELANIA I ZNACZENIE PRAWNE) Absolutorium jest aktem woli sejmu którego treścią jest aprobata sposobu w jaki budżet był wykonywany oraz rezultatów jego wykonywania. udzielenie przez sejm absolutorium powoduje, ze parlament nie może już w przyszłości prowadzić dyskusji i podejmować uchwał dotyczących budżetu. Prawne konsekwencje nie udzielenia sejmowi absolutorium przez RM nie jest w Konstytucji określone. 24. BUDŻET JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Budżet jednostki samorządu terytorialnego uchwalany jest w formie uchwały budżetowej i przedstawia: dochody i wydatki jednostki samorządu terytorialnego, przychody i wydatki zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, jednostek budżetowych oraz środków specjalnych i funduszy celowych. Każdy budżet tworzony jest według zbioru zasad budżetowych:
zasada jedności - samorząd samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu, który jest podstawą realizacji zadań przez tę jednostkę w ciągu roku. zasada jawności - zgodnie z art. 61 ust.1 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997r . stwierdza, ze: "Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcja publiczne (...) oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa". Ten zapis jak i zapisy w innych ustawach stwierdzają, że budżet jednostek samorządu terytorialnego jest jawny i dostępny dla wszystkich zainteresowanych.
(…)
… budżetowych. Uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego musi określić m.in.: prognozowane dochody według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji budżetowej; wydatki budżetu w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków; źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu; wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)