Promocja - zestaw instrumentów i środków, za pomocą których firma przekazuje informacje związane z produktem lub firmą, kształtuje potrzeby nabywców oraz pobudza i ukierunkowuje popyt. Korzyści wynikające z promocji: - wzrost prestiżu przedsiębiorstwa na rynku, - zmniejszenie dystansu między kupującym i sprzedającym, - skrócenie czasu zakupu, gdyż klient wie, czego szuka w sklepie, - rola edukacyjna - poprawia się wśród konsumentów wiedza o ofercie. Model komunikacji Laswella : Nadawca – kodowanie – przesłanie – kanał – dekodowanie – odbiorca – zakłócenia - sprzężenie zwrotne - odpowiedź (oddźwięk) Kanały komunikacji: - osobowe (zwolenników, ekspertów, liderów opinii, osoby znane (ang. celebrities), grupy odniesienia) - nieosobowe (np. mass media, wydarzenia, wystrój wnętrz) Model AIDA - idealny komunikat powinien: - zwrócić uwagę Attention - zainteresować Interest - wzbudzać pożądanie Desire - prowadzić do działania Action Instrumenty (narzędzia) promocji (promotion mix): Reklama - bezosobowa, płatna i adresowana do masowego odbiorcy forma przekazywania informacji o produktach czy firmie. Cechy reklamy: - publiczna prezentacja , publiczny charakter reklamy nadaje produktowi pewne właściwości i sugeruje pewien standard oferty, aby był zrozumiały przez większość odbiorców; - przenikliwość , reklama umożliwia wielokrotne powtarzanie przekazu, porównywanie przekazów konkurentów, przekaz wielu informacji o produkcie; - wzmocniona siła wyrazu; dzięki zastosowaniu dźwięku, ruchu, koloru; - bezosobowość przekazu, jest monologiem nadawcy a nie dialogiem z odbiorcą. Funkcje reklamy: informacyjna, nakłaniająca, przypominająca, wyróżniająca. Środki reklamy: telewizja, prasa, radio, plakaty (ang. outdoor), kino, upominki, Internet Promocja sprzedaży ( uzupełniająca, dodatkowa) - r óżnorodne krótkoterminowe bodźce stosowane w celu uczynienia produktów bardziej atrakcyjnymi poprzez dostarczenie pewnych dodatkowych korzyści, w gotówce lub w towarze, lub oczekiwań na takie korzyści. Środki promocji: obniżki cen, oferty premiowe, upominki, loterie, konkursy, próbki, kupony, wystawy, itp. Cechy promocji sprzedaży: - komunikacja , przyciąga uwagę i zwykle dostarcza informacji, które kierują nabywcę do produktu, - bodźce, zawierają ulgi, zachęty i bodźce, które mają konkretną wartość dla konsumenta, - zaproszenie , zawierają wyraźne zaproszenie do natychmiastowej transakcji. W zależności od adresata wyróżnia się promocję sprzedaży:
(…)
… przedsiębiorstwa w mass mediach.
Cechy charakterystyczne PR:
- wysoka wiarygodność dzięki ukazywaniu się w publicznych wiadomościach;
- zaskoczenie, działania PR docierają do osób unikających reklam, gdyż przekaz jest podawany, jako cześć
ogólnych wiadomości a nie informacja handlowa;
- wyróżnienie, podobnie jak reklama wyróżnia produkt, firmę na rynku.
Główne formy i środki podejmowane w ramach PR: prasowe: wywiad w prasie z dyrektorem, reportaże o
zapleczu badawczym, informacje o podpisanych kontraktach, wydarzeniach, odpowiedzi na krytykę prasową
ucinające złą prasę, konferencje prasowe, interesujące z punktu widzenia prasy materiały; telewizyjne;
radiowe; wydawnicze: foldery, broszury reklamowe, kalendarze firmowe, wizytówki, etykietki samoprzylepne
z logo firmy, druki okolicznościowe, materiały…
…, prezentacja produktu, pokonywanie oporów, zawarcie transakcji, etap po sprzedaży.
Marketing bezpośredni - wykorzystywanie listów, telefonu, Internetu do bezpośredniej komunikacji z
poszczególnymi aktualnymi i potencjalnymi klientami. Warunkiem skuteczności jest posiadanie list adresowych
klientów, którzy mogą być zainteresowani nowym produktem.
Cechy marketingu bezpośredniego:
- niepubliczny – komunikat…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)