Prognozowanie i symulacje-wykłady

Nasza ocena:

3
Pobrań: 168
Wyświetleń: 1127
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prognozowanie i symulacje-wykłady - strona 1

Fragment notatki:

PROGNOZOWANIE I SYMULACJE
dr Tomasz Głuszkowski
(wykłady)
LITERATURA PRZEDMIOTU:
1. P. Dittmann „Metody prognozowania sprzedaży w przedsiębiorstwie” (AE,
Wrocław 1999 - wyd. 4)
2. Red. M.Cieślak „Prognozowanie gospodarcze” (AE, Wrocław 1997 - wyd. 2
poprawione)
3. A. Zaliaś „Teoria prognozy” (PWE, Warszawa 1997)
4. U. Siedlecka „Prognozy ostrzegawcze” (AE, Wrocław 1993)
5. Z Lipińska, T. Smiłowska, B.Suchecki „Wybrane metody prognozowania
krótkookresowego” (GUS ZBSE, Warszawa 1984)
6. S. Makridakis, S.C. Wheelwright, V.E. McGee, Forecasting, John Wley,
New York 1983
DYŻURY:
Wydział Zarządzania UŁ,
Łódź, ul. Matejki 22/26
Pokój 130 , I piętro
WTOREK
godz.16,00 – 17,30
CEL ZAJĘĆ:
Poznanie narzędzi, metod i technik komputerowego opracowywania prognoz
prostych, wariantowych, opartych na modelach tendencji rozwojowej,
przyczynowo-skutkowych, wielorównaniowych ekonometrycznych. W trakcie
zajęć laboratoryjnych studenci będą wykorzystywać arkusz kalkulacyjny
Excel, za pomocą którego będą mogli przeprowadzić analizy ilościowe zjawisk
gospodarczych, dokonać prognoz oraz symulacji.
TEMATYKA ZAJĘĆ:
1. Podstawowe definicje i pojęcia.
2. Zasady
predykcji
ekonometrycznej,
etapy
postępowania
przy
prognozowaniu, ocena jakości prognozy, mierniki
3. Modele trendu i modele tendencji rozwojowych
4. Metoda dekompozycji szeregu czasowego, a metoda wprowadzania
zmiennych zerojedynkowych
5. Modele przyczynowo-skutkowe
6. Modele ważone
7. Symulacja i inne metody wykorzystywanie w prognozowaniu (algorytmy
genetyczne)
8. Praktyczne przykłady zastosowania prognozowania i metod symulacyjnych i
ich realizacja w arkuszu Excel.
2
PROGNOZOWANIE
Zasadnicze powody potrzeby prognozowania:
• niepewność przyszłości
• opóźnienia w czasie między momentem podjęcia decyzji, a wynikłymi skutkami tej
decyzji
PROGNOZY SPRZEDAŻY
Najważniejsze prognozy w przedsiębiorstwie
• przeznaczone są do tworzenia planu biznesowego
• mają wpływ na plany produkcji, wielkości zapasów, projektowany przepływ gotówki i
wyniki firmy
Na przewidywanie przyszłości wpływają najrozmaitsze zjawiska :
• biologiczne
• psychologiczne
• indywidualne potrzeby klientów
• sposoby reagowania potencjalnych klientów na bodźce
• siła wkładana w realizację celów
identyfikacja każdego z tych zjawisk jest wręcz niemożliwa.
Trzeba pamiętać, że:
• nie dysponujemy całkowitą informacją o nabywcach produktów
• działania konkurentów mogą przyczynić się do zmiany efektów stosowanych przez firmę
działań
• nie kontrolowane przez firmę otoczenie marketingowe może się zmienić, co może
wpłynąć na trafność prognozy
PODSTAWOWE POJĘCIA PROGNOZOWANIA
PROGNOZA - jest stwierdzeniem odnoszącym się do określonej przyszłości, formułowanym z
wykorzystanym dorobku nauki, weryfikowanym empirycznie, niepewnym, ale
akceptowanym
- oznacza przyjęcie założenia o stałości związków między zjawiskiem
prognozowanym, a oddziałującym nań innymi czynnikami
POSTAWA PASYWNA
POSTAWA AKTYWNA
- przyjęcie założenia, że przyszłość jest mniej lub bardziej

(…)

… arytmetycznych.
SKALE POMIAROWE
A.
SKALE ZMIENNYCH MIERZALNYCH
Zmienne mierzalne mogą być wyrażone na:



B.
skalach bezwzględnych,
skalach interwałowych
skalach stosunkowych (względnych)
SKALE ZMIENNYCH NIEMIERZALNYCH

skala nominalna - zmienne wyrażone w tej skali nazywane są również
klasyfikującymi, ponieważ określa ona podziała zbioru na równoważne klasy (na
przykład kolory). Zakres informacji…

prawdopodobieństwie zdarzenia). Jeśli dane zdarzenie będzie miało miejsce, to jakie będą
tego konsekwencje (efekt domina)
ALTERNATYWNE SCENARIUSZE - zdarzenia, które mogą zaistnieć z określonym
prawdopodobieństwem; najbardziej prawdopodobne należy przeanalizować
JAKOŚCIOWE TECHNIKI PROGNOZOWANIA
ZALETY:
Zaangażowanie wielu ludzi do oceny
wielkości sprzedaży w swoim rejonie
(zaangażowany personel lepiej akceptuje…
….
Asortymentowe prognozy średnioterminowe mogą być powiązane z celami działów
sprzedaży i budżetem sprzedaży.
Budżet sprzedaży pokazuje firmie jak dużo zarobi się na sprzedaży danego produktu
(budżetowany koszt, cena i marża brutto).
KRÓTKOTERMINOWA PROGNOZA SPRZEDAŻY
Prognozy krótkoterminowe mają wpływ na plany operacyjne produkcji (zbyt duża sprzedaż
może doprowadzić do utraty zdolności produkcyjnych, zbyt…
… do
wielkości prognozowanych (zmieniają się
warunki na rynku, których model do
prognozowania
może nie uwzględniać - w takich przypadkach
należy wykorzystując wyniki modelu również
skorzystać z wiedzy na temat rynku i
doświadczenia
16
DRZEWA DECYZYJNE
Struktura drzewa ma pomóc w prognozowaniu poprzez określenie punktów decyzyjnych.
Główne znaczenie tej techniki to ułatwienie rozważenia wszystkich możliwych wyborów i
wszystkich możliwych rezultatów każdego wyboru.
Konstrukcja drzewa decyzyjnego składa się z 2 etapów:
1. pokazanie wszystkich wyborów
2. wyrażenie w wartościach prognoz jakościowych
Tworzenie drzewa rozpoczyna się od punktu decyzyjnego
• pomaga to zidentyfikować punkt decyzyjny (kwadrat)
• do każdego wyboru prowadzi gałąź
Kwadrat jest punktem decyzyjnym
A, B, C i D reprezentują 4 alternatywy…
….
Czynniki ujemnie wpływające na dokładność prognozy:



zmiany polityczne (silny wpływ na parytet walut - zmiany w wynikach firm)
zmiany środowiskowe (na przykład: otwarcie tunelu pod kanałem L a Manche)
zmiany technologiczne (dostępność szybszych maszyn - obniżka kosztów produkcji +
więcej towarów na rynku = zmniejszenie cen na rynku)
22


zmiany społeczne (zmiany wzorów, mody, akceptacji społecznej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz